کمپانی والت دیزنی - Walt Disnep

کمپانی والت دیزنی - Walt Disnep

دیزنی ، کلمه ای که در فرهنگ لغات به سحر ، جادو و افسونگری شهره است ، اما برای ما حس و حال خاص تری و فراتر از این کلمات را در بر دارد کلمه ای که به راحتی دل های همگان را بدست آورده ، کلمه ای که چشمانت را که ببندی و به آن فکر کنی با مرور شخصیت هایش روح خود را مورد نوازش قرار میدهی . به راستی که دلیل این همه دلبری چیست ؟ واضح است ، همان کلمه ای که در بطن هنر نهفته است و آن حس و روح است .

پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 17:20
مهندس اردوان سیف بهزاد (مترجم)
ترجمه : مهندس اردوان سیف بهزاد


 در پشت تمامی این احساس و این دلنوازی های هنرمندانه ، گونه ای از خلاقیتِ زاده تصورو تخیل گرافیست ها ، کار گردانان، آهنگسازان و بازیگران نهفته است . در این قسمت با هدف معرفی تاریخچه ای از کمپانی والت دیزنی و چگونگی سیرتحولی آن، به معرفی آن در بخش های مختلف می پردازیم.






معرفی والت


همانند بزرگانی چون توماس ادیسون و چارلی چاپلین ، والت نیز آغاز سختی داشت و با زندگی فقیرانه ای دوران کودکی خود را به بزرگسالی این چنین اشرافی رساند . وی روز ۵ دسامبر ۱۹۰۱سال در شهر شیکاگو دیده به جهان گشود و از همان ابتدا عاشق نقاشی بود ، روی کاغذ ها تصویرهایی می کشید و با سرعت ورق میزد و به انیمیشن تبدیل می کرد ، لباس های مخصوص می پوشید و به اجرای برنامه های سرگرم کننده می پرداخت . 
نبوغ والت در اجرای این برنامه ها ، قدرت وی در جلوه گر ساختن آثار و ردپای عشقی که در اثرهای خودش به جا می گذاشت، همگی شکل دهنده پایه و مبنای زندگی کاری او یعنی کمپانی بزرگ والت دیزنی بود . ابتکاری که سال های سال حتی پس از وی ، خستگی ناپذیر خلق کرد و صدها افتخار و جایزه را از آن خود کرد







سالهای ابتدایی


اولین استودیوی رسمی برادران دیزنی ( روی و والت دیزنی) در اواخر سال ۱۹۲۳ شروع به کار کرد . سرمایه اولیه این دو شامل پرداخت اجاره ماهیانه ۱۰ دلار در یک اتاق ، پشت یک بنگاه املاک به همراه فضایی کوچک برای ضبط صحنه های خارج از استودیو و خرید دوربینی با قیمت ۲۰۰ دلار بود .
این والت جوان بود که اولین استودیوی انیمیشن را در کالیفرنیا با کارتونی آزمایشی ( آلیس در سرزمین عجایب) که توسط کارتونیستی جوان با نام (Lub werks) در شهر کانزاس تولید شده بود ، تعمیم داد و سری های آلیس را به صورت فیلم صامت ساخت که دخترکی واقعی را در دنیایی با شخصیت های کارتونی قرار می داد .

والت بخش های آغازین سری آلیس در سرزمین عجایب را خود به تصویر کشید و صحنه های دخترک را خود کارگردانی کرد و به تاریخ ۲۶ دسامبر ۱۹۲۳ اولین قسمت با نام یک روز آلیس در دریا [۱] را تولید کرد . والت جوان با مشاهده اقبال عمومی از این فیلم در سالن های نمایش آمریکا ، از خالق این شخصیت (لوورکس) که خود جوانی با استعداد بود ، برای همکاری با استودیوی خویش دعوت بعمل آورد. عملی که در ادامه زندگی کاری خود بارها و بارها انجام داد و به جستجوی استعدادهای طراحی وگرافیک در جهت بالا بردن کیفیت فیلم و انیمیشن سازی استودیوی خود پرداخت .







خرگوش خوش شانس


با اضافه شدن لوورکس ، والت دست از طراحی کشید[۲] و این کار را به همکار جوانش سپرد . در اواخر سال ۱۹۲۶ ، شرکت یونیورسال [۳] با چارلز مینتز [۴] عامل توزیع و فروش استودیوی دیزنی وارد مذاکره شد و پیشنهاد ساخت سری جدیدی از انیمیشنی که نقش اصلی آن به عهده یک خرگوش بود را داد .
اسوالد [۵] ، نام این خرگوش خوش شانس بود و برای خود والت نیز خوش یمن بود . این شخصیت کارتونی که توسط والت خلق شده بود حتی تبدیل به اولین نمادهای تبلیغاتی استودیوی والت دیزنی گشت .
برای بهبود و خلق داستان های بیشتر ، والت به پول بیشتری نیازی داشت و در جلسه ای که با مینتز در نیویورک داشت ، والت جوان با شنیدن خبری شگفت زده شد. مینتز کلیه گرافیست های والت به استثنای لوورکس را به استخدام خود درآورد و بدتر از آن حق امتیاز اسوالد خرگوشی که والت خالق آن بود دیگر به وی تعلق نداشت و یونیورسال به عنوان صاحب اصلی اثر و شخصیت به شمار می رفت . 
به جای ادامه کار تحت این شرایط ، والت عطای اسوالد خرگوش و مینتز را به لقایش بخشید و این اتفاق وی را مصمم تر کرد تا به خلق شخصیت های مهیج تر از خرگوش خوش شانس بیاندیشد . 

ادامه دارد . . .



پانویس
[۱]- Alice’s Day At Sea
[۲]- June , ۱۹۲۴
[۳]- Universal Pictures
[۴]- Charles Mintz
[۵]- Oswald, The Lucky Rabbit
منبع : The Disnep Book By Jim Fanning
منابع تصاویر : Walt Disnep Picture , The Disnep Book , Thedvienart.net

ثبت نظر

ارسال