خبری تکراری : جای این خانه پاساژ می‌خواهند بسازند

خبری تکراری : جای این خانه پاساژ می‌خواهند بسازند

«مساله خروج از ثبت سرای میخچی اکنون آن‌قدر اهمیت ندارد که شهرداری بدون استعلام از میراث فرهنگی، صدور مجوز تخریب این بنای تاریخی را صادر کرده و قرار است جای ان ساختمانی پنج طبقه ساخته شود.»

پنجشنبه 15 آذر 1397 ساعت 8:48

به نظر می‌رسد ثبت ملی «سرای میخچی» در رشت، خواب و خوراک را از این بنای تاریخی گرفته، بعد از ثبت ملی این بنای در سال ۸۶، به نظر می‌رسد هر روز به یک بهانه‌ی جدید تعرض یا اتفاقات دیگر در این بنای تاریخی رخ می‌دهد.

این سرای تاریخی باقی مانده ازدوره‌ی پهلوی را اسفند ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رساندند، اما بعد از اعتراض مالک بنا به خاطر نگرفتن رضایت از او، این بنای تاریخی سال ۱۳۹۱ با حکم دیوان عدالت اداری از فهرست میراث ملی کشور خارج شد.
 

با مطرح شدن بحث خروج از ثبت این اثر تاریخی در دولت گذشته، هرروز و هر سال بیم تخریب این بنای تاریخی می‌رفت، تا این روزها که خبر می‌رسد گویا شهرداری رشت هم بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز تخریب این بنای تاریخی را صادر کرده است.
 

شهرود امیر انتخابی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، در این زمینه به ایسنا می‌گوید: با اعتراض مالک این بنای تاریخی در دولت گذشته، آن از فهرست آثار ملی خارج شد، در طول چند سال گذشته نیز  سرمایه‌گذار قصد ساخت‌وساز در این بنای تاریخی را داشت، اما گویا به تازگی شهرداری رشت این مجوز را بدون استعلام از میراث فرهنگی صادر کرده است.
 

او با بیان این‌که اکنون صحبت و دل‌نگرانی میراث فرهنگی، خارج شدن این بنا از فهرست آثار ملی نیست، ادامه می‌دهد: صحبت ما با دوستان در این زمینه نخست بر این تاکید دارد که این بنا در داخل بافت تاریخی شهر رشت قرار دارد و از سوی دیگر آن به دو بنای ثبت ملی یعنی «هتل فردوسی» و سرای «چینی‌چیان» که هر دو آثاری فاخر و ثبت ملی شده، چسبیده اند، بنابراین هر نوع ساخت و ساز ارزش میراثی این دو اثر تاریخی را ازبین می‌برد.
 

وی با تاکید بر وجود ضوابط میراثی داخل بافت تاریخی بیان می‌کند: بنابراین نمی‌توانند خارج از ضوابط میراثی در این منطقه اقدام کنید و هر ساخت و سازی باید به لحاظ محدوده‌ی ارتفاعی هم سطح و در حدِ همان بافت باشد. نمی‌توانند در جایی که یکی دو طبقه ساخته می‌شود و سطح بافت بیش از یکی این ارتفاع نیست، تا پنج طبقه بالا رفت، در این شرایط کل ساختار بافت بهم می‌خورد.
 

امیرانتخابی با اشاره به جلسه‌ای که هفته‌ی قبل با مسئولان شهرداری در این زمینه و درست در زمانی که مالک قصد تخریب بنا را داشته، برگزار کرده‌اند، می‌گوید: اعتراض کردیم که براساس قانون، شهرداری موظف است برای صدور هر مجوزی از میراث‌فرهنگی استعلام بگیرد، آن هم با توجه به این‌که شهرداری خود را نسبت به بافت تاریخی شهر حساس می‌داند.
 

او با بیان این‌که مالک این بنای تاریخی حکم دیوان عدالت اداری و مجوز کمیسیون ماده ۵ را گرفته است، ادامه می‌دهد: آن‌ها می‌گویند براساس مجوز صادر شده، ما می‌خواهیم بسازیم، اما ما می‌گوئیم شهرداری موظف به استعلام از میراث فرهنگی بوده است، بنابراین اکنون میراث فرهنگی براساس ضوابط بافت عمل می‌کند.
 

وی با اشاره به تخریب تدریجی این بنای تاریخی در طول سال‌های گذشته، ادامه می‌دهد: با صدور مجوز پنج طبقه برای این بنای تاریخی، اکنون دوستان شهرداری به ما می‌گویند حال که مجوز صادر شده و سرمایه‌گذار نیز برخی کارها را انجام داده است، برای ساخت بنا رضایت دهید، اما مساله برای میراث فرهنگی افکار عمومی و بهم خوردن وضعیت بافت در صورت انجام ساخت‌وساز است که می‌دانیم قطعا تبعاتی نیز در آینده به دنبال خواهد داشت.
 

مدیر کل میراث فرهنگی استان گیلان اضافه می‌کند: معتقدم سرمایه‌گذار هم هیچ گناهی در این زمینه ندارد، چون شهرداری کار خود را به درستی انجام نداده است، از سوی دیگر ما موظف به حفاظت ازبافت تاریخی خود هستیم.
 

او با بیان این‌که می‌توان گفت در حال حاضر چیز زیادی از سرای میخچی باقی نمانده ، چون به مرور این بنا را تخریب کرده‌اند،می‌افزاید: اما اهمیت آن به خاطر مجاورت با دو اثر ملی قرار گرفته در مجاورت این بنای تاریخی است که در این شرایط وضعیت ان‌ها به خطر می‌افتد.
 

امیر انتخابی با بیان این‌که سرای «میخچی» در دولت گذشته و به دلیل اعتراض مالک بنا بخاطر هماهنگ نشدن با وی برای ثبت بنا، اظهار می‌کند: خروج از ثبت این بنای تاریخی مساوی با تخریب و ساختِ یک بنای جدید به جای ان ساختمان تاریخی نیست.
 

با این وجود وی، تنها اقدامی که میراث فرهنگی در حال حاضر برای مقابله با تخریب این بنای تاریخی می‌تواند انجام دهد را اقدام قانونی می‌داند و تاکید می‌کند: طرف ما شهرداری است، نه سرمایه‌گذار بنا، چون سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک سازمان بالادستی برای ما تکلیف کرده تا جلوی این کار را بگیریم.
 

باتوجه به نامه‌نگاری‌هایی که دوستداران میراث‌فرهنگی استان گیلان در طول یکی دو سال گذشته با شهرداری استان و با هدف حفاظت و جلوگیری از تخریب این بنای تاریخی داشته‌اند، گویا قرار نیست هیچ‌کدام از نامه‌ها و درخواست‌ها به نتیجه برسد تا زمانی‌که این بنای تاریخی به طورکامل تخریب و پاساژ نوساز طبق برنامه قبلی جای سرای میخچی بالا بیاید.
 

«سرای تاریخی میخچی» یکی از بناهای ارزشمند قرارگرفته در مجموعه بافت تاریخی و ارزشمند شهر رشت و بازار تاریخی آن است که داری ارزش‌های مطالعاتی معماری و بوم شناختی است که در حریم بنای ثبتی هتل فردوسی، محدوده بافت تاریخی، محور و گذری تاریخی قرار دارد و از عناصر شاخص تشکیل دهنده بافت تاریخی شهر رشت محسوب می‌شود. این بنا می‌تواند یکی از اجزای مهم در جریان روند احیاء و توسعه بافت تاریخی مرکزی شهر رشت و بازآفرینی آن با تکیه بر راهبرد گردشگری تاریخی و فرهنگی باشد.
 

منبع: ایسنا

ثبت نظر

ارسال