جشنواره «روستای پاک، جزیره سبز» در جزیره قشم

خبرگزاری ایسنا

جشنواره «روستای پاک، جزیره سبز» در جزیره قشم

جشنواره «روستای پاک، جزیره سبز» با رقابت تنگانگ ۷۰ روستا در قشم، درحال برگزاری است. در پایان این رویداد، سه روستای پاک معرفی خواهند شد.

شنبه 3 مهر 1400 ساعت 12:51
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

مهدی زارعی ـ معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ـ از اجرای طرح روستای پاک در این جزیره توریستی خبر داد و به ایسنا گفت: دو دوره از این طرح در گذشته برگزار شده بود؛ یک بار در دهه ۸۰ و بعدها، حدود سال ۱۳۹۵، اما در ادامه متوقف شد تا امسال که سومین دوره آن درحال برگزاری است. طرح از شهریورماه آغاز شده و تا نیمه مهرماه ادامه دارد. در جریان آن نیز ۷۰ روستای جزیره با مشارکت مردم و مدیریت دهیاران در رقابتی تنگاتنگ به پاکسازی و سامان‌دهی روستاها می‌پردازند.

به گفته او، ۵۰ درصد امتیاز طرح روستای پاک به نظافت و آراستگی ظاهر روستا با نصب تابلوهای راهنما، مدیریت زباله، ایجاد فضای سبز و نماسازی‌ها، حفاظت از فضای تاریخی و به‌سازی تاسیسات گردشگری و اقامتی، مدیریت منابع محیط زیستی با محور توسعه پایدار و مشارکت جوامع محلی مربوط می‌شود و ۵۰ درصد امتیازها نیز به اجرای طرح‌های ابتکاری و خلاقانه اختصاص دارد. برای اجرای چنین طرحی، جلسات توجهی با دهیاران برگزار شده است و در پایان ارزیابی‌ها نیز ضمن انتخاب سه روستای برتر، از سه دهیار نیز تقدیر خواهد شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: برای ایجاد محرک و مشوق قوی در روستاها، برخلاف دو دوره پیشین، امسال سه روستای پاک برگزیده خواهند شد که برای جایزه، هر یک از این سه روستا، یک میلیارد تومان به عنوان سهم مشارکت در طرح‌های عمران با اولویتِ نیاز روستا دریافت خواهد کرد. همچنین برای دهیاران برگزیده جایزه نقدی درنظر گرفته شده تا همیاری، مدیریت و کار آن‌ها به این شکل ارزش‌گذاری شود.  

جمع‌آوری نخاله‌های دپوشده در نزدیکی روستاها

زارعی گفت: در راستای این طرح، پسماند زباله‌های جزیره نیز سامان‌دهی می‌شود. درحال حاضر پسماندها در قشم اصولی دفن نمی‌شوند. در بازدیدی هم که از محل دفن زباله‌ها انجام شد متوجه شدیم زباله‌ها را در نقطه‌ای دپو و در سه چهار محل دفن می‌کنند. این محل اکنون سامان‌دهی و عاری از زباله شده است. محل جدیدی برای زباله‌ها حفر شد تا مطابق با استانداردها، دفن شوند و در ادامه برای امحای آن‌ها تدبیری شود.

ساماندهی و ایجاد فضای سبز روستاها
توزیع وسایل بهداشتی
پاکسازی حریم ساحل به کمک غواص‌ها

ثبت نظر

ارسال