حالم خوب نیست اما به افتخار علی تجویدی می‌خوانم

حالم خوب نیست اما به افتخار علی تجویدی می‌خوانم

علی‌ اصغر شاه‌زیدی که این روزها به قول خودش حال خوشی ندارد، با این حال قرار است چند روز دیگر با ارکستر ملی ایران در شب یادمان علی تجویدی روی صحنه برود. او می‌گوید: متاسفانه حالم خوب نیست اما قبول کردم چون به آقای تجویدی مدیونم.

سه شنبه 21 اسفند 1397 ساعت 15:9

ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان که قصد دارد کنسرتی را با عنوان «شب یادمان استاد علی تجویدی» در تالار وحدت روی صحنه ببرد، این روزها مشغول تمرین با علی‌اصغر شاه‌زیدی و حسین علیشاپور به عنوان دو خواننده این اجرا است.

در این کنسرت قطعات جام مدهوشی، سرو دلجویی، بهار من، حق ناشناسی، بگو چه کنم، دیدی که رسوا شد دلم، تزرو و سنگ خارا، سروش آسمانی و کاخ بلند به یاد استاد علی تجویدی نوازنده و آهنگساز فقید موسیقی کشورمان توسط ارکستر نواخته می‌شود.

امیدوارم شرمنده مخاطبان نشوم

علی‌اصغر شاه‌زیدی در حاشیه تمرین این ارکستر اظهار کرد: من افتخار دوستی با آقای تجویدی را داشتم و چند کار از او را خواندم. قرار شد این اجرا را داشته باشیم متاسفانه حالم خوب نیست اما این اجرا را قبول کردم چون به استاد تجویدی مدیونم. دوست عزیزم فریدون شهبازیان از من خواست در این اجرا حضور داشته باشم.

این خواننده ادامه داد: من تن به قضا دادم. امیدوارم حالم خوب شود و شرمنده مخاطبان نشوم.

او در پاسخ به اینکه آیا قصد دارد فعالیت ارکسترال خود را ادامه بدهد: بستگی به شرایط دارد که حال خودم خوب باشد و مجال این را پیدا کنم که با ارکستر برنامه داشته باشم.

فریدون شهبازیان به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران نیز گفت: اگر خاطرتان باشد پیشتر این قطعات را در اصفهان و چهلستون هم اجرا کرده بودیم و همان برنامه را با آقای شاه‌زیدی اجرا می‌کنیم. ما ۱۰ کار از آقای تجویدی را اجرا می‌کنیم که چهار اثر آن را من (برای ارکستر) تنظیم کرده‌ام. شش اثر را آقای علیشاپور می‌خواند و چهار اثر هم آقای شاه‌زیدی می‌خواند. از سویی ارکستر چهار کار بدون کلام از آثار من، حسین دهلوی و روح‌الله خالقی می‌نوازد.

او درباره برنامه‌های پیش روی این ارکستر نیز اظهار کرد: ارکستر در دی‌ ماه دو روز به تبریز می‌رود. همچنین ۲۶ دی ماه قصد داریم با وحید علیپور، جوانی که از باکو چند اثر به همراه خود آورده و می‌خواهد آن را با رشید وطن‌دوست اجرا کند روی صحنه برویم. علیپور رهبر مهمان ارکستر خواهد بود.

شهبازیان درباره حضور در جشنواره موسیقی فجر با اشاره به چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد: در بهمن‌ ماه سه اجرا در جشنواره موسیقی فجر و افتتاحیه این جشنواره داریم. ما به دنبال آثاری هستیم که مردم آن‌ها را دوست دارند، مثل «ای کاروان آهسته‌ ران». البته من هنوز پارتیتور آن‌ها را پیدا نکرده‌ام اما به دنبالش هستیم. 

او اضافه کرد: سه روز بعد از افتتاحیه جشنواره به کرمان می‌رویم که یکی از مراکز محوری جشنواره است و در آنجا اجرا خواهیم کرد. در اسفند ماه نیز آثاری را از جمال‌الدین منبری با صدای پوریا اخواص را روی صحنه خواهیم برد.

همه خوانندگان مستعد باید در ارکستر ملی ایران آواز بخوانند 

حسین علیشاپور خواننده دیگر این ارکستر نیز بیان کرد: من حدود سه، چهار ماه پیش بود که با آقای شهبازیان صحبت کردم که اگر ارکستر ملی شبی را به نام شب یادمان استاد تجویدی بگذارد، خیلی برنامه خوبی می‌شود. پیشنهاد کردم استاد شاه‌زیدی هم تشریف بیاورد و چهار قطعه‌ای که در آلبوم‌های «سروش آسمانی» و «چرخ گردون» خوانده‌اند، بخوانند. من هم با شش اثر از آثار استاد تجویدی در خدمت هستم.

او ادامه داد: رپرتوار استاد تجویدی، رپرتوار غنی و خوبی است و او شاید جزو برترین آهنگسازان تاریخ موسیقی ایران است. همچنین دیگرانی مانند استاد یاحقی و خالقی این پتانسیل را دارند که به عنوان یک رپرتوار غنی برای ارکستر استفاده شوند. ارکستر ملی چه از نظر سمبولیک و چه از نظر امکانات، پیشانی ارکسترهای کشور است و رپرتوارها باید اجرا شوند زیرا که یک میراث ملی هستند. نه تنها در این سطح بلکه در حد وسیع‌تری و در حد بین‌المللی اجرا شوند.

علیشاپور بیان کرد: قرار بود من رپرتوار دیگری را با آقای جمال‌الدین منبری در خدمت ارکستر باشیم و چون این کار به دی‌ماه خورد و من در آن زمان با اردشیر کامکار کنسرت دارم؛ نشد و من از آقای اخواص خواهش کردم در این اجرا حضور داشته باشند که گویا آن اجرا هم به اسفندماه موکول شده است.

او گفت: ارکستر ملی به عقیده من ارکستری است که همه خوانندگان مستعد باید در آن آواز بخوانند این نباشد که مونوپول به یک یا چند نفر اختصاص داشته باشد. من ضعف خاصی در کار ارکستر نمی‌بینم، اگر درباره ضعف و قدرت صحبت می‌کنیم باید مقداری هم نسبی سخن بگوییم؛ نسبت به موسیقی کشور، این ارکستر، ارکستر خوبی است.

منبع خبر: ایسنا

ثبت نظر

ارسال