رقابت 15 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در جشنواره قصه‌گویی

رقابت 15 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در جشنواره قصه‌گویی

گروه داوری بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از میان 397 اثر ارسالی 15 قصه را از میان قصه های داخلی و خارجی برای رقابت در بخش بین الملل معرفی کرد.

چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 16:39

به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیدگان 20 دوره گذشته جشنواره قصه‌گویی در مراحل بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای و همچنین قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور در بخش بین‌الملل این جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند.
از 30 کشور نیز علاقه‌مندان به قصه‌گویی در بخش بین‌الملل بیست‌ و یکمین جشنواره قصه‌گویی به رقابت پرداختند که در نهایت از میان 217 اثر ارسالی قصه‌گویان ایرانی، 8 اثر و از 180 قصه شرکت کنندگان خارجی، 7 اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند تا از 26 تا 29 آذر 1397 قصه‌های خود را روی صحنه جشنواره بازگو کنند.
فاطمه روحی رحیم از تهران با قصه «رستم و اسفندیار»، اسماعیل ذبیحی از قم با قصه «خرمشیر»، پریسا صدایی‌آذر از اردبیل با قصه «دختر لجباز»، گلشن حسنوند از لرستان با قصه «خانم کوچیک»، نجمه احدزاده مروست از یزد با قصه «یک روز پرماجرای خاله»، سمیه امیری از لرستان با قصه «خر برفت»، مریم فهیم‌پور از خوزستان با قصه «بز بلا، بز ناقلا» و فرزاد شیرمحمدی از تهران با قصه «شنگول و منگول و حبه انگور»، به عنوان برگزیدگان بخش بین‌الملل شناخته شدند.
همچنین از میان شرکت کنندگان خارجی، «اولیویر ویلانوو از فرانسه»، «فلورکانالس باستیداس از اسپانیا»، «سیدا سیویچ از ترکیه»، «آلیسا دونجوبانگ از کره»، «کی ران شاه از استرالیا»، «احمدحسین ظاهر از لبنان» و «زهره شریفی» از افغانستان به عنوان برگزیدگان این بخش انتخاب شدند.
بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی از 26 تا 29 آذر، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنر ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

* چهارمین جشنواره داستان کوتاه خاتم فراخوان داد
اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند در چهارمین جشنواره داستان کوتاه خاتم با محوریت سیره‌ی حضرت رسول اکرم (ص) شرکت کنند و فراخوان و شرایط شرکت در این مسابقه از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شده است.
محوریت آثار جشنواره خاتم برگرفته از ویژگی‌های شخصیتی و سیره حضرت رسول اکرم (ص) به‌ عنوان الگو با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر عنوان شده است.
بر اساس فراخوان منتشر شده، حجم آثار ارسالی نباید بیشتر از 5 هزار کلمه باشد و تالیف و ارسال آثار برای تمامی گروه‌های سنی، پیروان تمام ادیان و مذاهب و به زبان‌های مختلف آزاد است.
همچنین تکمیل و ارسال فرم شرکت در جشنواره ضروری است و آثاری که از طریق پست و یا پایگاه اینترنتی ارسال شود به بخش مسابقه راه می‌یابند.
در عین حال آثاری به مسابقه راه می‌یابند که قبلا منتشر نشده و یا در سایر مسابقه‌ها ارایه نشده باشد و آثار ارسالی نیز بازگردانده نخواهند شد.
آئین پایانی این جشنواره فروردین‌ 1398 همزمان با عید سعید مبعث برگزار خواهد شد و جوایز سه اثر برتر در هر یک از دو حوزه «کودک و نوجوان» و «بزرگسال» به ترتیب نفر اول 100 میلیون ریال به همراه دیپلم افتخار، نفر دوم 70 میلیون ریال و دیپلم افتخار و نفر سوم 50 میلیون ریال و دیپلم افتخار اهدا می‌شود.
همچنین به نفرات چهارم تا ششم نیز پنج میلیون ریال همراه با لوح تقدیر و جایزه ویژه هیات داوران به مبلغ 50 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر جشنواره نیز به اثر منتخب اهدا می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند تا 30 دی‌ 97 آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان آزادی، خیابان شهید افتخاریان، کوچه مریم، شماره 23، کدپستی 1669747414 دفتر نشر فرهنگ اسلامی ارسال کنند.
این دفتر برگزار کننده جشنواره است و شهر کتاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور و مجتمع ناشران انقلاب اسلامی از مشارکت‌کنندگان در این رویداد فرهنگی هستند.
علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر درباره محورهای موضوعی داستان، معرفی منابع معتبر و سایر شرایط می‌توانند با شماره‌های 02122939963 یا 02122936140 داخلی 115 تماس بگیرند و یا به پایگاه‌های اینترنتی جشنواره به نشانی: www.jashnvarehkhatam.com مراجعه کنند.

* امیر مشهدی‌عباس دبیر انجمن هنرهای نمایشی کانون شد
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حکمی، امیر مشهدی‌عباس، از کارگردان‌های فعال حوزه هنرهای نمایشی را برای یک ‌سال به عنوان دبیر انجمن هنرهای نمایشی کانون منصوب کرد.
محمدرضا زمردیان در این حکم بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آموزش و ترویج صحیح و علمی ابعاد مختلف هنرهای نمایشی در سطح اعضاء، مربیان و کارشناسان کانون، شناسایی، جذب و پرورش صحیح استعدادهای اعضا و هنرآموزان تربیت شده در قالب‌های مختلف از جمله تولید آثار فاخر و دارای ارزش‌های انسانی، دینی و اخلاقی تاکید کرده است.
معاون فرهنگی کانون در بخش دیگری از این حکم، بسترسازی برای ترویج روحیه نقد کردن و نقد شدن در عرصه هنر نمایش، توجه و تاکید بر رویکردهای آموزشی و تربیتی حوزه نمایشی و بارورسازی آن، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی نمایشی کودک و نوجوان و ایجاد امکان ارتباط بیش‌تر نخبگان حوزه نمایش با هنرآموزان کانونی و فرآهم‌سازی بستر ترویج علم و تجربه آنان به عنوان انتظارهای کانون عنوان کرده است.
انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از انجمن­‌های 10گانه تخصصی است که بر اساس سیاست‌های فرهنگی سال 1397 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به منظور تخصصی شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در میان نوجوانان و همچنین تمرین کار گروهی و حضور پررنگ‌تر در اجتماع تاسیس شده و بناست تا علاوه بر کشف استعدادهای این حوزه، بستر­ساز برگزاری جشنواره نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد.
امیر مشهدی‌عباس در کارنامه هنری خود کارگردانی ده‌ها عنوان نمایش و چند فیلم‌ و سریال‌ تلویزیونی را برای کودکان و نوجوانان ثبت کرده است.
«دوچ» عنوان آخرین فیلم بلند سینمایی کانون است که او کارگردانی آن را برعهده داشته است اثری که در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک ونوجوان اصفهان نیز حضوری موفق را تجربه کرد.
پیشتر نیز از سوی معاون فرهنگی کانون، «سهیل مطیعا» به عنوان دبیر انجمن سرود کانون منصوب شده بود.

* انتصاب جدید رئیس کانون زبان ایران
مصطفی مومنی با حکم مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان رئیس کانون زبان ایران منصوب شد.
به گزارش کانون پرورش فکری، فاضل نظری در این حکم با اشاره به شایستگی و سوابق رئیس جدید کانون زبان، تاکید کرده است که آموزش زبان‌های خارجی به عنوان یک مهارت ارتباطی می‌تواند به عنوان یک هدف نهایی، ابزاری برای گفت‌وگو و اثرگذاری فرهنگی باشد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این حکم یادآور شد: تمرکز بر آموزش‌های هدفمند بر سبک زندگی ایرانی اسلامی از رهگذر تولید کتاب‌های کمک آموزشی با رویکرد ترویج ارزش‌ها و ایجاد زمینه آموزش بر پایه مهارت در قالب‌هایی چون دهکده فرهنگی زبان‌آموزی و تقویت و توسعه زبان‌های حوزه تمدن اسلامی و همچنین تمرکز بر محتوای فرهنگی مورد نیاز کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی اسلامی در عرصه زبان‌آموزی می‌تواند تحقق این مهم را تسهیل کند.
در ادامه این حکم آمده است: از آنجا که یکی از آسیب‌های احتمالی حوزه آموزش زبان‌های خارجی تاثیرپذیری یک سویه از فرهنگ بیگانه است، انتظار می‌رود با هدف‌گذاری دقیق و تمرکز بر روش‌ها و محتوای مورد نیاز و ارتباط با دیگر سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی به فعالیت‌های این نهاد با سابقه و خوش‌نام آموزشی به عنوان فرصتی برای زمینه‌سازی اثرگذاری فرهنگی نگریسته شود.
مصطفی مومنی دارای مدرک دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه علامه طباطبایی است و در سابقه کاری او، تاکنون مسئولیت‌هایی همچون مشاور مدیرعامل کانون، مدیر آموزش کل دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر مدارس مجتمع امام صادق، محقق میهمان دانشگاه دی تی یو دانمارک و مدرس دعوت‌شده دانشگاه‌های تهران ثبت شده است. وی همچنین صاحب تالیفاتی چون حق مالکیت زنان و ویژگی‌های مدیران است.
پیش از این سیدمحمدرضا هاشمی ریاست کانون زبان ایران را بر عهده داشت.
کانون زبان ایران موسسه‌ای آموزشی و باسابقه است که با دارا بودن 270شعبه و مرکز آموزشی در سراسر کشور کار آموزش شش زبان خارجی شامل انگلیسی، عربی، فرانسه، آلمانی، روسی و اسپانیایی و زبان فارسی به غیر فارسی زبان‌ها را به بیش از یک میلیون زبان‌آموز در سال برعهده دارد

منبع:خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

ارسال