نظر سازمان سینمایی درباره فیلم‌های ایرانی جشنواره ونیز

نظر سازمان سینمایی درباره فیلم‌های ایرانی جشنواره ونیز

مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی، اعلام کرد: فیلم های «جنگ جهانی سوم» و «بی رویا» برای حضور در جشنواره های جهانی مشکلی نداشته اما «شب داخلی دیوار» اخیرا درخواست مجوز داده و هنوز بازبینی نشده است.

پنجشنبه 6 مرداد 1401 ساعت 9:1
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، در خصوص حضور فیلم های ایرانی راه یافته به جشنواره ونیز  و وضعیت پروانه نمایش آن‌ها، افزود: پس از هر بار حضور فیلم ها در جشنواره های بین‌المللی، اغلب حرف و حدیث هایی پیرامون وجود یا عدم وجود مجوز نمایش فیلم در جشنوارها و محافل بین‌المللی مطرح می شود. بنده قبلا هم گفته ام، نفس حضور در جشنواره و افتخارآفرینی سینمای ایران نه تنها هیچ منع و مشکلی ندارد بلکه ارزشمند و باعث خوشحالی دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما است و می‌تواند موجب بالندگی و رشد آن شود. اما موضوع از لحظه ای پیچیده و مشکل دار می شود که یک فیلم بدون طی مراحل قانونی و پیش از اقدام به دریافت مجوزهای لازم، در جشنواره ها شرکت می‌کند. چنانکه در آیین نامه مربوط به نمایش آثار سینمایی آمده ، فیلمها برای حضور در جشنواره ها یا هر فضای نمایشی الزاما باید پروانه نمایش داشته باشند. بنابراین هرگونه تخطی از این امر تبعات سنگین و جریمه های خاصی را در پی خواهد داشت.

به گفته وی، در بین فیلم های ایرانی حاضر در جشنواره ونیز، دو «فیلم جنگ جهانی سوم» و «بی رویا» مشکلی برای حضور در جشنواره ها ندارند چرا که از چندماه پیش درخواست خود را ثبت کرده و در تعامل با سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش پیش رفته‌اند. اما فیلم «شب داخلی دیوار » به کارگردانی وحید جلیلوند جهت اخذ پروانه نمایش دیرتر اقدام کرده و طبق اعلام تهیه‌کننده با توجه به آماده نبودن فیلم، نسخه نهایی را ارائه نداده است. 

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعیه های مداوم و مصاحبه ریاست محترم سازمان مبنی بر ضرورت رعایت قوانین نمایش فیلم ها و شرکت در جشنواره ها، لازم است این فیلم یا هر فیلم دیگر مراحل قانونی حضور در جشنواره های بین الملی را طی کنند. 

وی اضافه کرد: به نظر بنده تبعات و خسارت های عدم تمکین به قوانین موجود و مصوب و تخلف در نحوه ی عرضه ی آثار، حتما بیشتر از دستاورد احتمالی حضور در یک یا چند جشنواره خواهد بود. 

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توصیه و تاکید کرد: فیلمسازان محترم از ارائه و نمایش فیلم خود در محافل و جشنواره ها، پیش از اخذ مجوز لازم جدا خودداری کنند تا تعاملی که سازمان سینمایی با سینماگران در پیش گرفته است، خدشه‌ دار نشود.

سهرابی گفت: البته فیلم دیگری که از ایران در جشنواره مذکور حضور دارد (خرس نیست به کارگردانی جعفر پناهی) اساسا پروانه ساخت یا شناسنامه ای ندارد که بخواهم درباره آن اظهارنظر کنم و از شواهد پیداست بیشتر نمایش یک سیاسی بازی است تا حضور یک فیلم سینمایی.

ثبت نظر

ارسال