واکنش به مخالفت با نام‌گذاری معابر به اسم ۴ چهره

واکنش به مخالفت با نام‌گذاری معابر به اسم ۴ چهره

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره‌ مخالفت با نام‌گذاری معابر به نام بزرگان آموزش و ادبیات کودک و نوجوان در بیانیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

سه شنبه 22 تیر 1400 ساعت 14:56
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

در ادامه نام‌گذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها به نام مشاهیر و چهره‌های فرهنگی و هنری از جمله نویسندگان، شورای شهر تهران در اقدام اخیرش نام‌گذاری برخی از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر تهران به نام چهره‌هایی از جمله صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، نجف دریابندری، فهمیه راستکار، مدیا کاشیگر، رضا سیدحسینی، هوشنگ مرادی کرمانی و محمد زهرایی را تصویب کرد. این نام‌گذاری‌ها با واکنش‌هایی از جمله واکنش هوشنگ مرادی کرمانی همراه بود. اما هیات تطبیق فرمانداری تهران نام‌گذاری معابری به اسم بزرگان آموزش و ادبیات کودک و نوجوان ایران ازجمله: جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی کرمانی را غیرقانونی خواند. محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در تذکری خواست هیات تطبیق برای شورای شهر در انجام وظایف قانونی ناشی از اختیارات مصرح در قانون مانع‌تراشی نکند.

حال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در بیانیه‌ای نسبت به مخالفت فرمانداری تهران با نام‌گذاری چهار خیابان به نام بزرگان آموزش و ادبیات کودک و نوجوان ایران واکنش نشان داده و بیانیه‌ای به این شرح منتشر کرده است:

«روزی روزگاری... شهر بسیار بزرگی بود که کودکانش حتی در روزهای کرونایی کتاب هدیه می‌گرفتند و فرصت پیدا می‌کردند شهر را آن‌طور که دوست داشتند از پشت پنجره‌های خانه‌هایشان نقاشی کنند. آسمان شهر نقاشی‌های کودکان رنگارنگ بود، در نقاشی‌هایشان روباه‌ها حضور داشتند و گوسفندهای شاد در شهرشان بازیگوشی می‌کردند، شهر را به زیر آب می‌بردند، شهر آب‌نباتی درست می‌کردند، از ماشین‌های شهرشان به جای دود برف بیرون می‌آمد...

روزی روزگاری... شهر بسیار بزرگی بود؟ نه، شهر بسیار بزرگی هست که هیئتی در فرمانداری‌اش نشسته‌اند و به سلیقه‌ خود مصوبه‌ شورای شهر را رد می‌کنند. اعضای این هیئت آگاه نیستند که نویسنده‌ها و مخصوصاً نویسنده‌هایی که برای کودکان و نوجوانان می‌نویسند، چه کار بزرگی می‌کنند. آن‌ها خبر ندارند نویسنده‌ها چگونه ذره‌ذره‌ جان خود را در آثارشان می‌ریزند تا قصه‌های خوب برای بچه‌ها گردآوری کنند و لذت تخیل و فکر کردن و جست‌وجو را به کودکان و نوجوانان بچشانند؛ تا دنیای بچه‌ها را وسعت ببخشند، به زندگی‌شان آرامش بدهند و آن‌ها را برای ساختن شهر و کشور و دنیایی بهتر و زیباتر آماده سازند.    

روزی روزگاری... شهر بسیار بزرگی بود؟ نه، شهر بسیار بزرگی هست که هیئتی در فرمانداری‌اش نشسته‌اند که با نگاهی غیرفرهنگی به شهر و زندگی و ادبیات می‌نگرند و بیگانه با نقش غیرقابل انکار ادبیات در قوام یافتن هویت فردی و اجتماعی شهروندان و تأثیر ادبیات کودک بر تلطیف روحیه‌ مخاطبان، ترویج دوستی و محبت و کاستن از خشونت و ناهنجاری در جامعه، تصمیم می‌گیرند. مهم‌ترین پیام این‌گونه تصمیم‌گیری‌ به جامعه، نادیده‌گرفتن کودکان و نوجوانان و ادبیات ویژه‌ آنان است و گویی اعضای این هیئت متوجه نیستند نویسنده‌هایی که زندگی‌شان را به پای بزرگ‌شدن کودکان و نوجوانان می‌ریزند چگونه در بزرگ‌شدن شهر نقش دارند و چرا باید شهر به نامشان، به تخیلشان، به آثارشان و به همه‌ نشانه‌های بودنشان احترام بگذارد و قدرشان را بداند. شهر با نام بزرگانش، قد می‌کشد و بزرگ می‌شود و به خود می‌بالد؛ چرا و با چه استدلالی گروهی اندک می‌خواهند این فرصت را از شهر و مردم شهر بگیرند؟ قدردانی از این بزرگان، قدردانی از کتاب و ادبیات و هنر و فرهنگ است و به شهر  و اهالی شهر بزرگی می‌بخشد وگرنه وجود نازنین این عزیزان به چنین نام‌گذاری‌هایی نیاز ندارد. این قدردانی هرچند وظیفه‌ای ملی و انسانی است اما بیشتر از آن، نشانه‌ای است برای کودکان و نوجوانان و جوانانِ امروز که آینده شهر و کشور در دست آن‌ها قرار خواهد گرفت. 

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از اعضای محترم شورای شهر تهران تشکر می‌کند که چهار خیابان اطراف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به نام چهار تن از پیشکسوتان آموزش و کتاب و ادبیات کودک و نوجوان، یعنی آقایان «جبار باغچه‌بان»، «مهدی آذریزدی»، «صمد بهرنگی» و «هوشنگ مرادی کرمانی» نام‌گذاری کرده‌اند، همچنان که قدردان است که در دیگر مصوبات شورا نام شماری دیگر از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان را برای برخی معابر شهر برگزیده‌اند؛ یادآور می‌شود که هرکدام از این بزرگان بخشی از خاطره‌های جمعی مردم ما را شکل داده و در بارورشدن خلاقیت و تخیل شمار زیادی از کودکان دیروز و امروز جامعه نقش داشته‌اند. باورکردنی نیست که چنین مصوبه‌ای، بدین آسانی و بی‌توجه به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن رد شود.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نه فقط نظر سلیقه‌ای هیئت تطبیق فرمانداری تهران را غیرقابل قبول می‌داند، بلکه بر این باور است که چنین اعمال سلیقه‌های غیرفرهنگی، پاسخی درخور از مردم و به‌ویژه نسل جدید خواهد گرفت. تن‌دادن جامعه به این قبیل تصمیم‌های زیان‌بار، هم به شهر و مردم آسیب می‌زند و هم به هویت جمعی و منافع ملی. از این رو، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان انتظار دارد مسئولان ذی‌ربط، هرچه زودتر ضمن اعلام بطلان نظر اعلام‌شده‌ هیئت تطبیق فرمانداری تهران در این زمینه، به‌طور جدی به اعضای این هیئت یادآوری کنند که لازم است از تصمیم‌گیری‌های تنگ‌نظرانه، غیرکارشناسی و سلیقه‌ای بپرهیزند، تا دیگر بار شاهد چنین خبرهایی نباشیم.»

ثبت نظر

ارسال