Mc Curry خالق یکی از مشهورترین تصاویر دنیای عکاسی

Mc Curry خالق یکی از مشهورترین تصاویر دنیای عکاسی

کمتر کسی تصویر معروف روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک ، دختر افغان را ندیده است . حتی اگر از طرافداران هنر عکاسی و از خوانندگان این مجله نیز نباشید ، آن چهرۀ دلنشینِ دخترک را دیده‌اید .

سه شنبه 21 اسفند 1397 ساعت 15:40
مهندس اردوان سیف بهزاد
گردآورنده و تنظیم : مهندس اردوان سیف بهزاد ، سردبیر
 
نام : Steve McCurry

سال تولد : ۱۹۵۰

ملیت : آمریکایی

دانشگاه : ایالت پنسیلوانیا

پیشه : عکاس

اینستاگرام : stevemccurryofficial

سایت : www.stevemccurry.com

نمایشگاهها : ۲۰۱۵-۲۰۱۶ نیویورک - ۲۰۱۶ هنگ کنگ


 اما کسی از خالق این تصویر ، از فرشتۀ نجاتبخش این دختر سخنی به میان نمی‌آورد . استیو مک کِری هنرمند و عکاس بزرگ این روزها نامِ پدید‌آورندۀ این اثر است . مک‌کری امروزه به عنوان یکی از بهترین تصویر سازان و گیرندۀ حس‌برانگیزترین تصاویرِ رنگی در جهان شناخته شده‌است. هنرِ این هنرمند در کادر‌‌بندی‌های مستند و ثبت کردن روح انسان به هنگام تقلا و لذت است . 
استیو مک کری متولد فوریۀ سال ۱۹۵۰ در فیلادلفیا و تحصیلاتش را در دانشگاه ایالت پنسیلوانیا گذرانده‌است . او در آغاز با هدف فیلمسازی شروع به تحصیل کرد و در ادامه در رشتۀ تئاتر در سال ۱۹۷۴فارغ‌التحصیل شد . او زمانیکه برای روزنامۀ دانشگاه خود به عکاسی مشغول بود به این ، حرفه علاقمند گردید .پس از دوسال که در در روزنامۀ Today’s Post کار‌کرد ، آمریکا را به قصد هندوستان و به عنوان خبرنگار-عکاس بدون مرز ترک کرد . در این سرزمین بود که او نگریستن و به انتظار نشستن را آموخت . " اگر منتظر بمانی ، مردم دوربین را فراموش کرده و این لحظه‌ایست که روح واقعی آنها پدیدار می‌گردد ."







آغاز فعالیت دوران حرفه‌ای :


مک کری با لباسی بومی و مبدل ، خود را از پاکستان به منطقه تحت کنترل شورشیان افغانستان رساند . او تمام رخداد‌های این منطقه را که تا آن زمان کسی حتی جرات نزدیک شدن به آنجا را نداشت ، تحت پوشش عکس‌های خود قرار داد . او با دوختن دوربین و فیلم‌هایش به جامۀ محلی خود ، از اولین افرادی بود که تصاویر افغانستان جنگ‌زده را در معرض دید جهانیان قرار می‌داد و این پوشش خبری ، برندۀ جایزۀ روبرت کاپا به عنوان بهترین عکس خبری گردید . جایزه‌ای که به عکاسانی اهدا می‌گردد که جان خود را به خطر انداخته و ثبت تصویر می‌کنند.
او در دسامبر سال ۱۹۸۴ تصویر دختر ۱۲ سالۀ افغان را در قرارگاه کمپ پناهندگان نصیر باغ در پیشاور پاکستان در دوربین جادویی خود ثبت‌و‌ضبط کرد . عکس روی جلد مجلۀ نشنال جئوگرافیک ، به عنوان شناخته‌شده ترین تصویر تاریخ این نشریه برگزیده شد . معصومیت چهرۀ این دختر و ترس آمیخته شده در نگاه وی ، از دیگر ویژگی‌های این تصویر بود که موجب معروف شدن این دختر در جون ۱۹۸۵ گردید .
هویت این دختر به مدت ۱۷ سال بر همگان پوشیده بود تا مک کری به همراهی نشنال‌جئوگرافیک این بانو را که شربت گولا نام داشت در سال ۲۰۰۲ شناسایی کردند . کری پس از دیدار مجدد با دخترک سابق و بانوی کنونی اظهار داشت : چهرۀ وی در آن دوران زیر آفتاب سوخته بود اما اکنون غبار چین و چروک روی صورتش نشسته و همانند گذشته همچنان در خور توجه است[۱] . 
مک‌کری برندۀ سلسله‌ای از جوایز گوناگون طی دوران حرفه‌ای خود گردید . او برندۀ جایزۀ برترین عکاس خبری سال توسط جامعۀ ملی عکاسان خبری گردید و در همان سال به طور بی سابقه‌ای چهار جایزه اول رقابت‌های عکس خبری دنیا (World press Photo) را به خود اختصاص داد . او جایزۀ اولیویر ریبوت [۲] را نیز ۲بار از آنِ خود کرد .







مک کری بسیاری از مناطق بین‌المللی و درگیری‌های داخلی از جمله بیروت ، کامبوج ، فیلیپین ، جنگ خلیج فارس ، یوگوسلاوی سابق ، افغانستان و تبت را تحت پوشش قرار داد . او تمرکز خود را بیشتر روی پیامد‌های جنگ بر زندگی انسان‌ها قرار داد ، تاثیر بر چهرۀ انسان تا اثر آن بر ویرانی محیط .
نام مک کری در بیشتر مجلات محبوب و تخصصی عکاسی جهان بخصوص نشنال جئوگرافیک دیده می‌شود . در سال ۲۰۱۶ مک‌کری به شدت مورد انتقاد قرار گرفت . او متهم شد که بیش از حد عکس‌های خود را با برنامۀ فتوشاپ ویرایش کرده و افراد و عناصر را از آن‌ها حذف می‌کند .
او طی مصاحبه‌هایی این موضوع را رد نکرد و عنوان کرد که این سبک کاری او در حقیقت گونه‌ای از داستان‌سرایی بصری است و بعنوان شاخه‌ای از هنر شناخته می‌شود .

تصویر فوق مربوط به جنگ خلیج فارس و از مجلۀ نشنال جئوگرافیک می باشد .



پانویس
[۱]- National Press Photographers Association
[۲]- Olivier Rebbot
منبع : National Geographic Journal , Steve Mccurry.com

 

ثبت نظر

ارسال