حاصل فقر فرهنگی یا عدم آموزش ؟

تغییر رنگ اشیای باستانی شوش در اثر تماس بازدیدکنندگان

تغییر رنگ اشیای باستانی شوش در اثر تماس بازدیدکنندگان

مدیر پایگاه جهانی شوش معتقد است که با وجود حضور نیروهای حفاظت میراث فرهنگی به صورت دائم و در قالب گشت های شبانه، اما متاسفانه تماس بازدیدکنندگان با اشیای محوطه باستانی شوش سبب تغییر رنگ آنها شده است.

چهارشنبه 22 اسفند 1397 ساعت 17:24

بیژن حیدری زاده در خصوص موزه شوش گفت: برخی آثار شوش در ویترین‌های بدون سرپوش قرار داده شده‌اند و متاسفانه بازدیدکنندگان با وجود ویترین این آثار سه هزار ساله را لمس می کنند؛ از این رو قسمت بیرون مانده این آثار از ویترین شیشه‌ای، بر اثر تماس زیاد بازدیدکنندگان اغلب تغییر رنگ داده‌اند. 
به گفته وی بسیاری اشیای سالن‌های موزه درون ویترین های محصور قرار گرفته اند اما محصورکردن تعدادی دیگر به دلیل جنس و حجم امکان‌پذیر نیست، از این رو پیرامون آنها حفاظ‌های شیشه‌ای، متناسب با حجم طراحی و اجرا شده است.
حیدری زاده در خصوص نگهداری پایه‌ستون‌ها و آثار سنگی در باغ موزه شوش نیز گفت: این پایگاه اقدام به طراحی و نصب سازه‌های پوششی مناسب کرده که نخستین نمونه آن اجرا و تعدادی برای حفاظت بیشتر به موزه منتقل شده‌اند.
وی اظهار داشت: مقوله لمس ویترین‌ها بحثی فرهنگی است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. کارشناسان و نگهبانان مستقر در موزه به‌ محض دیدن چنین مواردی تذکر می‌دهند. هرچند در ساعت‌های پربازدید ممکن است ویترین‌ها لمس شوند؛ این موضوع به‌دلیل استاندارد بودن آنها مایه نگرانی نیست.
وی افزود: در هفته اخیر خبری با عنوان «به شوش دست نزنید» با محتوای دسترسی آزاد بازدیدکنندگان به برخی بخش های محوطه و ویترین های موزه، پاکسازی نشدن محوطه و رطوبت روی دیوار قلعه فرانسوی ها منتشر شد. 
بیژن حیدری زاده با ارائه توضیحاتی گفت: پس از ثبت شوش در فهرست آثار میراث جهانی، یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) با تعریف ضوابطی مشخص برای محدوده‌های حریم و عرصه محوطه باستانی شوش، توسعه‌های منجر به تهدید این محوطه تاریخی و ارزشمند را کنترل می‌کند. از سوی دیگر، خانه‌های ساخته شده در بخش شرقی خیابان طالقانی پس ‌از انجام مراحل قانونی و با پیگیری‌های کارشناس حقوقی این پایگاه برای تملک به سازمان میراث فرهنگی استان معرفی می‌شوند. 
مدیر پایگاه جهانی شوش با اشاره به اینکه ساخت‌وساز‌ها مربوط به سال‌های پیش‌از ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست میراث جهانی است گفت: درصورت درخواست نوسازی توسط مالکان، مالک باید تمام ضوابط عرصه و حریم میراث فرهنگی را رعایت کند.
وی در خصوص فضای سبز محوطه باز شهر باستانی شوش گفت: از آغاز ثبت شوش در فهرست میراث جهانی یونسکو دوسوم از لبه‌های بیرونی عرصه محوطه باستانی شوش توسط این پایگاه محصور شده و بخش‌های باقی‌مانده درحال محصور شدن است. 
حیدری زاده با تاکید بر حضور دائم و گشت‌های شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شوش که تردد گردشگران از ورودی‌های مشخص و تعریف شده را به این مجموعه میسر می‌کنند افزود: تا پایان محصور شدن کامل این محوطه رفت‌وآمدهایی از محدوده‌های مشخص صورت خواهد گرفت.

***تعامل با مردم محلی یکی از اهداف پایگاه جهانی شوش است
وی استفاده از لفظ «پاتوق جوانان شوشی» را زیبنده حضور بومیان این شهر در محوطه باستانی که میراث‌دار آن هستند ندانست و گفت: یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی این پایگاه تعامل با مردم محلی برای آموزش و آشنایی جوامع محلی با میراث فرهنگی آنهاست و این روزها آب و هوای مطبوع و سرسبزی چشم‌انداز محوطه میراث جهانی شوش سبب شده مردم شوش و حتی شهرهای پیرامون در هر سنی به‌صورت جمعی و انفرادی و خانوادگی به این محوطه بیایند. 
مدیر پایگاه جهانی شوش حضور شمار زیادی از بانوان شهر در ساعت‌های مختلف برای پیاده‌روی در این محوطه را برای نخستین بار در این محوطه نکته‌ای حایز اهمیت و دلیلی بر ایجاد امنیت نسبی در محوطه چهارصد هکتاری شوش اعلام کرد.
حیدری زاده همچنین به تأسیس یک سالن به ‌نام معرفی و اطلاع‌رسانی جنب موزه شوش برای ارائه خدمات و اطلاعات استاندارد محوطه میراث جهانی شوش به بازدیدکنندگان اشاره کرد و گفت: بازدیدکنندگان پس از ورود در صورت تمایل می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 18 اطلاعات تصویری-نوشتاری (به‌ صورت کلیپ و تابلوهای اطلاعاتی) و گفتاری (کارشناس حاضر در سالن) را دریافت کنند. کارشناسان مستقر در موزه و قلعه باستان‌شناسی بازدیدکنندگان را راهنمایی کرده و پاسخ‌گوی پرسش‌‍‌های آنها هستند. در نبود کارشناسان تابلوهای تصویری-نوشتاری راهنمای موجود در محوطه اطلاعات مفید را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

***تابلوهای جدید سفارش داده ایم
مدیرپایگاه جهانی شوش نصب تابلوهای راهنما با اطلاعات مستند برای بازدید کنندگان در محوطه و 14 تابلوی راهنما در کاخ آپادانا را از دیگر اقدامات پایگاه برشمرد و افزود: این تابلوها با توجه به شرایط جوی و گذر زمان فرسوده می‌شوند و با پایش پایگاه میراث جهانی شوش در صورت نیاز تجدید می شود.
«در همین راستا هفته گذشته پایگاه میراث جهانی شوش اقدام به سفارش چاپ مجدد این تابلوها کرده است و تصویر منتشر شده در رسانه ها در واقع مرحله پیش‌از رنگ‌آمیزی مجدد تابلوهایی است که اطلاعات فرسوده شده از سطح آنها برداشته شده بود و بارندگی روز بعد مانع از نصب اطلاعات تجدید چاپ شده بر روی آنها شده بود و اینک آن اطلاعات بر روی تابلوها نصب شده‌اند».
وی به آثار رطوبت روی دیوار قلعه فرانسوی‌ها پرداخت و افزود: پایگاه میراث جهانی شوش پیش ‌از آغاز بارش‌های فصلی اقدام به تجدید کاه‌گل پشت‌بام قلعه و ناودان‌های تخلیه آب از سطوح مختلف کرده و جای نگرانی نیست اما با توجه به بارندگی‌های بسیار شدید شوش، دیده شدن نم و رطوبت روی نمای دیوارهای قلعه باستان‌شناسی امری طبیعی است که بناهای آجری و خشتی در طبیعت با آن روبرو هستند. 
حیدری زاده در خصوص پاکسازی محوطه از گیاهان هرز و خودرو در اثر بارش های اخیر تصریح کرد: در محدوده کاخ آپادانا، هدیش، دروازه شرقی کاخ آپادانا، لایه 15 شهر شاهی و کاخ اردشیر دوم که مساحتی بالغ بر 17 هکتار را شامل شده و در مسیر بازدید قرار دارند طی سه ماهه اخیر دست‌کم 4 نوبت پوشش گیاهی حذف شده که به‌دلیل بارندگی‌های مکرر امسال هر بار پس از حذف پوشش گیاهی مجدد شاهد رشد این پوشش بوده‌ایم. 
وی گفت: در حال حاضر نیز کار گروه اجرایی در حال حذف این پوشش؛ به‌ویژه در کنار ساختارهای معماری نمایان مانند کاخ آپادانای داریوش، ترانشه بزرگ شهر شاهی و دیگر مسیرهای بازدید هستند. درخصوص پاک‌سازی گیاهان روییده روی مابقی سطح محوطه نیز که ناشی از تغییرات فصل و بارندگی‌های زیاد شوش بوده پایگاه میراث جهانی شوش در حال پاکسازی است. در برخی قسمت ها همچون رویش گیاهان در نمای قلعه و روی دیوارهای تاریخی، پاک‌سازی باید با دقت وی‍ژه‌ای صورت گیرد که به اثر آسیبی وارد نشود و به همین دلیل و با توجه به حجم بالای رویش‌ها کار به کندی پیش‌می‌رود.
وی در پایان به سرستون سنگی که بدون محفظه در موزه نگهداری می‌شود و تغییر رنگ در آن بر اثر تماس زیاد مشهود است گفت: این سرستون سنگی که از محوطه ساسانی ایوان کرخه به دست آمده در محوطه باغ موزه شوش نگهداری می‌شد، از 20 بهمن 1397 به‌دلایل حفاظتی و برای نگهداری در شرایطی بهتر به موزه منتقل شده است. اکنون طرح ویترین وی‍ژه این سرستون در حال ساخت است و به زودی نصب می شود.

ثبت نظر

ارسال