106

درگذشت استاد صادق ملک شهمیرزادی ، پیشکسوت باستانشناسی ایران

درگذشت استاد صادق ملک شهمیرزادی ، پیشکسوت باستانشناسی ایران

استاد ملک شهمیرزادی یکی از باسابقه‌ترین استادان باستانشناسی ایران دارفانی را وداع گفت.

دوشنبه 21 مهر 1399 ساعت 12:31
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

استاد صادق ملک شهمیرزادی ، یکی از باستان‌شناسان و کاوشگران به‌نام که در کاوش‌های تپه سیئلک نقش مهمی را ایفا نمود و مدیریت آن را برعهده داشت، صبح امروز دوشنبه 21 مهر ماه دار فانی را وداع گفتند .

به اعتقاد هم‌دوره‌های این استاد فقید ، ایشان جانشین شایسته زنده‌یاد عزت‌الله نگهبان ، پدر باستان‌شناسی ایران بود .

زنده یاد ملک شهمیرزادی در سال 1322 در سمنان و در شهر شهمیرزاد دیده به جهان گشود و در یکی از مراسم‌های بزرگداشتی که در مهر 1394 برای وی برگزار شده بود ، اینگونه خود را معرفی نمود : 

”حدود ۲۰ ماه است که به خاطر مشکل قرنیه و شبکیه نمی‌توانم بنویسم و بخوانم. اما منت خدای را عزوجل که در شهمیرزاد سمنان به دنیا آمدم و به باستان‌شناسی روی آوردم.این مایه افتخار هر ایرانی است که سند مکتوبی دارد که به خدای واحد اعتقاد دارد و دعا می‌کند که جنگ و خشکسالی و دروغ نصیب این کشور نشود.

زمانی که تحصیلاتم را در موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به پایان رساندم برای مدتی قبل از ارائه پایان‌نامه به ایران بازگشتم، در آن زمان دکتر نگهبان به من گفت اگر علاقه داری درخواست استخدام خود را به دانشگاه تهران بده. وقتی این کار را کردم با خدا عهد کردم که سعی کنم به جوانان علاقه‌مند به باستان‌شناسی کشورم خدمت کنم و به جز آن هیچ چیز از خدا نخواهم.

من در سه راه شفاهی، کتبی و تجربیات میدانی برای دانشجویانم در حوزه باستان‌شناسی تدریس کردم و چون در زمان کار و فراگیری علم با دو روش کاوش در ایران و آمریکا آشنایی پیدا کردم توانستم تجربیاتم را به دانشجویانم منتقل کنم. دانشجویان باستان‌شناس ایرانی درباره باستان‌شناسی آسیای مرکزی چیزی نمی‌دانستند، این روش خوبی برای آشنایی آن‌ها با این حوزه بود.

من در تیرماه سال ۱۳۴۹ در رتبه استادیاری در دانشگاه تهران استخدام شدم و در بهمن‌ماه ۱۳۷۹ پس از ۳۰ سال و شش ماه و ۲۱ روز با رتبه استادیاری بازنشست شدم.“

ثبت نظر

ارسال