ساعت مسجد مشیرالسلطنه از کبوترها آسیب می‌بیند!

ساعت مسجد مشیرالسلطنه از کبوترها آسیب می‌بیند!

زباله‌ی کبوترها ساعت مسجد مشیرالسلطنه را احاطه کرده‌اند اما با وجود درخواست‌های تعمیرکار قدیمی ساعت‌های پایتخت، هنوز او اذن تعمیر این ساعت قدیمی را نگرفته است؛

چهارشنبه 22 آبان 1398 ساعت 23:19

هر چند ساعتچی مدت‌هاست تعمیر ساعت ملکه ویکتوریا را در کاخ گلستان دست دارد.محمد ساعتچی همدانی که ۷۰ سال است ساعت‌های قدیمی را تعمیر می‌کند، حدود ۹ سال پیش با یک تفاهم‌نامه با مسئولان وقت کاخ گلستان به سراغ ساعت «شمس‌العماره» در کاخ گلستان رفت، قرار بود بار دیگر ناقوس ساعت را در پایتخت به صدا درآورد و شاید همین دستور بود که باعث شد ساعت ملکه ویکتوریا هر چند برای مدتی از ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه به حالت معمول و روند کار خود برگردد اما این مدت زمان فقط ۱۰ ماه طول کشید و بار دیگر آن از کار افتاد.

حالا مدتی است که بار دیگر مسئولان کاخ جهانی گلستان سراغ ساعتچی رفته‌اند تا او که دیپلم ساعت‌سازی‌اش را از سوئیس گرفته، بار دیگر ساعت را تعمیر کند.

محمد ساعتچی به ایسنا می‌گوید: در نصب دستگاه‌ها برای زنگ شمس‌العماره ایراداتی وجود داشت که اکنون در حال برطرف کردن آن ایرادها هستم. ساعت شمس‌العماره مکانیکی است، بنابراین دو دستگاه یکی برای زنگ و دیگری برای ساعت دارد که هر دو به یکدیگر مرتبط هستند.

او با اشاره به آغاز کار تعمیر ساعت شمس‌العماره در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ ادامه می‌دهد: در آن زمان زنگ ساعت را تا ۷۰ درصد تکمیل کرده بودم، اما مدیریت کاخ گلستان که در حال تغییر بود، قصد داشت کار را به نام خود تمام کند، می‌خواست ساعت تا قبل از رفتن او درست شود، بنابراین از من خواست تا زنگ را الکترونیکی کن، که مجبور به این کار شدم، اما در نهایت بار دیگر ان خاموش شد.

وی وضعیت امروزی قرار گرفتن ساعت را برای تعمیر نیز نامناسب می‌داند و اضافه می‌کند: متاسفانه چون ساعت را بالا برده‌ایم، فضای کمی برای تعمیر دارم، قبلا ساعت در طبقه پایین بود و تعمیرات راحت‌تر می‌توانستم کار کنم اما اکنون که ساعت در جای خود نصب شده، باید کارها را در یک اتاق یک متر در یک متر و فضای باز۱۵ سانت در یک طرف و ۲۰ سانت در طرف دیگری انجام دهم، بنابراین تعمیر این ساعت بسیار مشکل شده است.

او با تاکید بر این‌که در حال امتحان کردن دستگاه‌های مدرن دیگر روی ساعت شمس‌العماره است، می‌گوید: اگر آن‌ها جواب دهند، به نتایج بهتری می‌رسیم.

وی همچنین از وجود چندین ساعت قدیمی دیگر در کاخ جهانی گلستان خبر می‌دهد که همه‌ی آن‌ها صدر در صد خراب شده‌اند و می‌افزاید: کار تعمیر زنگ ساعت شمس‌العماره که تمام شود، کار تعمیر دیگر ساعت‌ها را آغاز می‌کنم.

 

ساعت ۱۵۰ ساله سفارت انگلیس در دست تعمیر است

این تعمیر کار ساعت‌های قدیمی، با اشاره به در دست تعمیر بودن ساعت سفارت انگلیس نیز می‌گوید: این ساعت ۱۵۰ سال پیش در انگلیس ساخته شده و حدود ۱۰ سال بعد به ایران آورده شده و در مکان کنونی‌اش نصب شده‌ است.

به گفته‌ی وی، این ساعت هدیه از سوی شخص خاصی به کشور نیست، بلکه انگلیسی‌ها برای سفارت خود ان را به ایران آورده بودند، تا کنون نیز ۷۰ درصد کار تعمیر تمام شده و حدود ۲۰ روز آینده آن تکمیل می‌شود.

ساعت «مشیرالسلطنه» به زباله‌دانی کبوترها تبدیل شده

ساعتچی اما در این میان وضعیت ساعت مسجد «مشیرالسلطنه» را بسیار بد ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: آن ساعت از با ارزش‌ترین ساعت‌هایی است که در عمر خود دیده‌ام اما متاسفانه اکنون عملا زباله‌دانی کبوترها شده است.

او با بیان این‌که تا کنون حدود ۶ بار این ساعت قدیمی را از نزدیک بررسی کرده و حتی به میراث‌ فرهنگی استان تهران نسبت به لزوم تعمیر این ساعت تاکید کرده است، می‌گوید: اما متاسفانه تا کنون کسی به این درخواست جواب نداده است. این ساعت حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و در کشور آلمان ساخته شده است، اما بسیار با ارزش است.

ساعت مسجد مشیرالسلطنه، در مسجدی به همین نام در خیابان مولوی در ابتدای خیابان اسفندیاری نصب شده است. به واسطه‌ی نصب این ساعت ارزشمند و قدیمی روی برج این مسجد به مرور این بنای تاریخی به «مسجد ساعت» مشهور شد، اما حالا مهمترین شاخصه‌ی این مسجد قدیمیکه سال‌هاست روی ۸ و ۳۰ دقیقه متوقف شده، در حال از بین رفتن است.

منبع:ایسنا

ثبت نظر

ارسال