شب «شیون فومنی» برگزار می‌شود

شب «شیون فومنی» برگزار می‌شود

شب «شیون فومنی» به مناسبت هفتاد و دومین زادروز این شاعر و ترانه‌سرای معاصر برگزار می‌شود.

چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 16:11

به گفته حامد فومنی - رییس بنیاد فرهنگی و هنر ی شیون فومنی -، این مراسم به همت مجله بخارا و این بنیاد روز سه‌شنبه چهارم دی‌ماه ساعت پنج بعدازظهر در تهران، تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود.

او در توضیحی اظهار کرد: در «شب شیون فومنی»، چهره‌های برجسته ادبیات، شعر، هنر و پژوهش معاصر: دکتر محمد روشن، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر محمد سریر، شمس لنگرودی، دکتر فرهاد طهماسبی، دکتر علیرضا حسن‌زاده و علی دهباشی با سخنرانی‌های تخصصی خود به ویژگی‌ها و ارزش‌های ادبی و جایگاه ممتاز شیون فومنی در شعر گیلکی و شعر فارسی اشاره خواهند داشت.

حامد فومنی در ادامه بیان کرد: در این برنامه اجرای موسیقی اصیل ایرانی بر اساس یکی از غزل‌های فارسی شیون فومنی توسط استاد علی جهاندار (خواننده و ردیف‌دان برجسته) را خواهیم داشت. همچنین نمایش نماآهنگ «در سفر گمشدن» (خواننده: محمد نوری، موسیقی: محمد سریر، شعر: شیون فومنی‌) و نماآهنگ «کاغذنویس» (خواننده: فریدون پوررضا، ترانه‌سرا: شیون فومنی به همراه تصاویر شعرخوانی شاعر) از دیگر بخش‌های «شب شیون فومنی» است.

شیون فومنی (میراحمد فخری‌نژاد) سوم دی‌ماه ۱۳۲۵ چشم به جهان گشود. او که در شعر گیلکی از مفاخر و مشاهیر ادبیات شمال کشور به شمار می‌رود  شعرهای گیلکی‌اش را در قالب آلبوم‌های صوتی «گیله اوخان» (پژواک گیلان) دکلمه کرد. همچنین در شعر فارسی در جهت پیوند سنت و نوآوری در غزل کوشید. ترانه‌سرایی نیز از دیگر فعالیت‌های ادبی شیون است و کلام آهنگینش مورد استفاده آهنگسازان و خوانندگان بوده است.
شیون فومنی در غروب ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ در تهران چشم از جهان فروبست و در سلیمانداراب رشت آرمید.

 

ثبت نظر

ارسال