شناسایی دو باغ با درختان ۵۰۰ ساله در در بوانات فارس

شناسایی دو باغ با درختان ۵۰۰ ساله در در بوانات فارس

مشاور ثبت درختان کهنسال استان فارس در فهرست میراث طبیعی ملی ایران از شناسایی دو باغ با ۱۱۸ درخت کهنسال و قدیمی در شهرستان بوانات استان فارس خبر داد.

چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 16:8

سیروس برفی با بیان این‌که شهرستان بوانات به مرکزیت شهر سوریان در شمال شرقی استان فارس، علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، طبیعتی بکر و تفرجگاه‌های طبیعی فراوانی دارد، افزود: به دنبال بررسی و شناسایی درختان کهنسال در شهرستان بوانات و تهیه پرونده برای ثبت آنها در فهرست میراث طبیعی ملی ایران دو باغ با درختان کهنسال در این شهرستان شناسایی شد.

او با بیان این‌که در این بررسی ۱۱۸ درخت کهنسال در شهرستان بوانات شناسایی شد، اضافه کرد: از دو دیدگاه تعدد درختان و تنوع گونه‌ای آنها، موقعیت این شهرستان را در بین شهرستان‌های استان فارس یا حتی فراتر از استان ویژه می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که تنوع درختان کهنسال شناسایی شده زیاد است، ادامه داد: در این میان گونه­‌های درخت چنار، توت، گردو، سرو، داغداغان، زبان گنجشک، نارون، سنجد و بنه به چشم می‌خورد.

او در توضیح دو باغ درختان کهنسال شناسایی شده در این شهرستان نیز گفت: باغ درختان «توت سفید» (Morus.alba) با ۲۸ درخت بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ ساله در روستای امامزاده «بزم» قرار دارد و باغ  دوم در روستای «شاه‌رستم» نیز با ۱۴ درخت گردو کهنسال با سنِ تقریبی ۳۰۰ تا ۴۵۰ سال است.

به گفته‌ی وی، درختان کهنسال ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه‌شناسی، فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شوند.

 

ثبت نظر

ارسال