همایش بین المللی عاشیقلار در تبریز آغاز به کار کرد

همایش بین المللی عاشیقلار در تبریز آغاز به کار کرد

همایش بین المللی عاشیقلار با عنوان «همنوای پیامبر مهربانی» با حضور گروه های عاشیقی کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ایران شنبه شب در تبریز آغاز به کار کرد.

یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 2:43

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی در آیین افتتاحیه همایش بین المللی عاشیقلار در سالن سینما قدس تبریز گفت: در این همایش بین المللی علاوه بر گروه های عاشیقی کشورهای منطقه، گروه های عاشیقی 18 استان کشور نیز شرکت دارند.
«عاشیق» ها به موسیقی نوازان دوره گردی گفته می شود که فرهنگ و هنر فولکوریک را سینه به سینه از آباء و اجداد خود یاد گرفته و نسل به نسل با خواندن در روستاها، محل اتراق عشایر و شهرها به نسل های آینده منتقل می کنند.
سیدمحمدحسین بلاغی با بیان اینکه این همایش به مدت 4 روز در تبریز برگزار می شود، افزود: برای دبیرخانه این همایش 43 مقاله ارسال و از بین آن ها 7 مقاله برگزیده شد و 3 مقاله نیز در همایش ارایه می شود.
وی اظهار داشت: موسیقی عاشیقی قدیمی ترین هنر مورد استفاده در داخل منازل مردم این منطقه است و سیره، رفتار و سخن پیامبر اکرم (ص) در ادبیات عاشیقی متبلور است.
بلاغی با بیان اینکه موسیقی عاشیقی بهترین محمل برای بیان ویژگی های پیامبر (ص) از جمله اخلاق مداری، مهربانی، صداقت و امانت دار بودن است، ادامه داد: حفظ این هنر فولکلوریک منطقه برای همه افراد ضروری بوده و باید مانع از انحراف آن به مسیرهای دیگر شد.
وی برگزاری 27 گردهمایی ماهانه عاشیقلار و جلسات تخصصی در حوزه شعر و موسیقی عاشیقلار در سال های گذشته، تدوین کتاب پژوهشی مکتب تبریز و قره داغ در موسیقی عاشیقی و افتتاح دفتر نمایندگی خانه عاشیقلار را از جمله اقدام های حوزه هنری آذربایجان شرقی اعلام کرد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه فرهنگ و هنر ملت ها را به هم پیوند می زند، گفت: زبان هنری و موسیقی بهترین گفتار برای بیان تاریخ و گذشته ملت ها و ایجاد وحدت بین آن ها به ویژه ملت هایی که با هم اشتراک فرهنگی دارند، است.
احمد علیرضابیگی افزود: نمایندگان مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی از دولت می خواهند با عمل به وعده خود فرهنگستان زبان ترکی آذربایجان را ایجاد کند.
وی اظهار داشت: ایجاد این فرهنگستان ضامن بقا و پایداری زبان ما و رشد فرهنگ این منطقه می شود و از هجمه فرهنگی بیگانگان محافظت می کند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر یادآوری کرد: تحقق وعده دکتر روحانی در زمان آغاز به کار دولت برای تشکیل این فرهنگستان که بخشی از آن نیز به موسیقی مربوط است از خواسته های نمایندگان این منطقه در مجلس است.
علیرضابیگی با بیان اینکه ایجاد بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در تبریز بخش کوچکی از این فرهنگستان است، ادامه داد: ما خواهان ایجاد کل این فرهنگستان هستیم و آن را به عنوان مطالبه ملی پیگیری می کنیم.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این همایش با اشاره به اهمیت هنر و موسیقی عاشیقی در انتقال مضامین معنوی جامعه به نسل های مختلف گفت: زبان موسیقی جهانی است و اگر به درستی پابگیرد جغرافیا نمی شناسد.
علی بدرشکوهی خواستار برگزاری این همایش بین المللی حداقل هر 2 سال در تبریز شد و افزود: موسیقی عاشیقی سرشار از مضامین اخلاقی و معنوی بوده و با استفاده از آن می توان فرهنگ خود را با زبان هنر به آن سوی مرزها انتقال داد.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید برای بسترسازی و شکوفایی هنرهای موسیقی به ویژه عاشیقی قدم های بزرگی برداشته شده است، اظهار داشت: پرداختن به هنر فاخر مناطق مختلف جغرافیایی به ویژه موسیقی عاشیقی از برنامه های دولت است.
بدرشکوهی ادامه داد: تمامی مسئولان دولتی در راستای تحقق نشاط اجتماعی و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان باید به سنت های فرهنگی مناطق مختلف و هنرهای موسیقی بومی توجه کنند.
وی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل معیشتی اهالی هنر از سوی متولیان امور، گفت: ایجاد بستر و فضای لازم برای تعالی هنر موسیقی محلی و آذربایجان برای حفظ سرمایه های اجتماعی جامعه ضروری است.
فولکلور شناس و پژوهشگر موسیقی عاشیقی جمهوری آذربایجان نیز در این همایش گفت: زبان هنر و موسیقی به ویژه عاشیقی مملو از مضامین اخلاقی و معنوی بوده و انسان ها را به وحدت و صلح دعوت می کند.
موسی نبی اوغلو، افزود: عاشیقلار در موسیقی و نوای خود داشته های اسلامی و دینی را با زبان موسیقی بیان کرده و آن ها را به نسل های بعد انتقال می دهند.
وی با بیان اینکه اسلام دین صلح و سازش است، یادآوری کرد: این دین انسان ها را به خیرخواهی و وحدت دعوت می کند و راه پیامبر اسلامی (ص) راه حق است.
نبی اوغلو ادامه داد: عاشیقلار با ساز و آواز خود ویژگی های دین اسلام و پیامبر (ص) را به صورت فولکلور و شفاهی بیان می کنند.
در این آیین کتاب مجموعه اشعار زلیمخان یعقوب با عنوان «پیغمبر»، آلبوم قطعات موسیقی عاشیقی و ویژه نامه همایش بین المللی عاشیقلار رونمایی شد.

منبع خبر: ایرنا

ثبت نظر

ارسال