تازه های کتاب

تازه های کتاب

کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای «اعترافات هولناک لاک‌پشت مرده..» از مرتضی برزگر، «پدرکشی» از املی نوتومب، «علیه تو اعلانِ عشق می‌دهم» از غاده السَّمان، «مکبث» نوشته ویلیام شکسپیر، «چگونه داستان را فیلم‌نامه تبدیل کنیم؟» نوشته محسن دامادی و «اخلاقی برای زندگی امروز» از ریچارد رورتی به تازگی راهی بازار شده‌اند.

چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 16:31

رمان «اعترافات هولناکِ لاک‌پشت مُرده» نوشته مرتضی برزگر در ۲۷۲ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۳۴هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: مرتضی برزگر پیش از این کتابِ «قلب نارنجی فرشته» را منتشر کرده که با استقبال فراوانی مواجه شده است. این اثرش، همان‌طور که از نامش هم پیداست، فضایی طنزآلود و گروتسک دارد. رمان از لحظه مرگ همسر جوان راوی آغاز می‌شود. زنِ جوان، قلدر و البته عجیبی که در بیمارستان از دنیا می‌رود و راوی ناچار است در رویارویی با این اتفاق آدم‌هایی را درک کند که هر کدام به شکلی مشکوک‌اند. راوی مرتضی برزگر بازی‌گوش است، هراس دارد روح زنِ مُرده‌اش روزگارش را سیاه کند و از سویی از اعماق وجودش این زن را دوست دارد... زمان با ریتمی سریع و مملو از ماجرا پیش می‌رود. طنزِ سیاه، رفت‌وبرگشت‌های زمانی و روابط بین‌ِ آدم‌ها، این اثر را جذاب کرده است. رمان روایتی است از یک وضعیت و البته شری که این مرگ آن را در فضا آزاد کرده است. شری که باعث شده تمام امور تثبیت‌شده قبلی از جای خود خارج شوند و تشویشی را رقم بزنند که باعث توفان وقایع خاص و خواندنی رمان است.

مچنین رمان «پدرکُشی» نوشته املی نوتومب با ترجمه بنفشه فریس‌آبادی در ۱۰۵ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: «پدرکُشی» نوشته امیلی نوتومب(۱۹۶۷) یک رمان روان‌شناختی است با غافل‌گیری‌های متعدد. نوتومب در دو دهه گذشته به یکی از محبوب‌ترین و پُرخواننده‌ترین نویسندگان ادبیات فرانسه تبدیل شده است. او اصالتی بلژیکی دارد و در خانواده‌ای مرفه به دنیا آمده است. «پدرکُشی» به سال ۲۰۱۱ منتشر شده است و داستان آن در آمریکا می‌گذرد. قصه پسری که استعدادی حیرت‌آور در تردستی دارد. او پدری ندارد و مادرش هم چندان میلی برای زندگی با او نشان نمی‌دهد. برای همین در چهارده‌سالگی از خانه بیرون می‌زند و طی یک اتفاق شاگرد یکی از مهم‌ترین استادان تردستی می‌شود... نوتومب با فصل‌های کوتاه، ریتم سریع جملات و ایجاز خواننده خود را به حرکت وامی‌دارد و تا آخرین جمله‌های کتاب اجازه نمی‌دهد او عمق فاجعه یا اتفاق را پیش‌بینی‌کند. در این رمان رازی بزرگ وجود دارد که انگار پدر را میراث‌خوار پسر می‌کند...

 

دیگر کتاب چاپ‌شده در نشر چشمه، مجموعه شعر «علیه تو اعلانِ عشق می‌دهم» از غاده السَّمان با ترجمه عبدالحسین فرزاد است که در ۷۷ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۰هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نوشته پشت جلد کتاب: خطای تو سنگ‌دلی بود

و خطای من تکبر

و آن‌گاه که این دو خطا به یکدیگر می‌پیوندند

جدایی کودکِ دوزخیِ آنان خواهد بود.

 

همچنین ترجمه جدیدی از نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر به قلم علیرضا مهدی‌پور در ۱۸۱ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای۲۰هزار تومان در این نشر عرضه شده است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: «مکبث» موجزترین، شاعرانه‌ترین، وزین‌ترین و از بهترین تراژدی‌های شکسپیر است و به نظر برخی منتقدان بهترین اثر او. اگر شکسپیر بزرگ‌ترین نمایش‌نامه‌نویس جهان باشد، «مکبث» در رتبه‌های نخست نمایش‌نامه‌های جهان قرار می‌گیرد. اگر جرئت کنیم که تفسیر واحد و موجزی از این نمایش ارائه دهیم، شاید بتوان گفت که «مکبث» نقد خودکامگی است، و روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و حتی بوطیقای خودکامگی است. شکسپیر در«مکبث» دوزخی را پیش چشمان‌ ما به نمایش می‌گذارد که در آن خودکامگان به مردم خود آزار می‌دهند، اما خود بیش از همه و پیش از مرگ و در دوره زمامداری‌شان زجر می‌کشند.

جلد سوم کتاب «چگونه داستان را فیلم‌نامه تبدیل کنیم؟» نوشته محسن دامادی نیز در  ۱۲۹ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶هزار تومان در نشر چشمه راهی بازار شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: جلد سوم «چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم؟» به بررسی نقش مجموعه عواملی می‌پردازد که برای درآمدن یا نیامدن داستان و فیلم‌نامه دخیل است. باید پاسخ‌هایی قانع‌کننده برای موضوع درآمدن یا درنیامدن پیدا شود...

در ادامه، سرچشمه و منشأ آفرینش هنری جست‌وجو می‌شود. آیا آفرینش‌ هنری فطری است؟ پس نباید برای آموزش هنری بهایی قایل شد؟ آن‌گاه به شیوه یا لِم یا تکنیکِ داستان‌گویی خواهیم پرداخت و به مبحثِ منطق داستانی می‌رسیم، تا نتیجه گرفته شود. تعریف منطق چندان آسان نیست، در حالی که سلاحی همگانی است تا همه علیه مخالفِ خود به کار بگیرند...

سرانجام، مبحث پایانی، شیوه طرح‌نویسی است. «طرح» نخستین راه ارتباط هر صاحب فنی- در این‌جا فیلم‌نامه‌نویس و فیلم‌ساز - با صاحبان سرمایه و تهیه‌کنندگان است. طرح باید چگونه نوشته شود تا سیم ارتباطی بین فکر و سرمایه، منجر به روشن شدن چراغ تولید و کسب درآمد برای صاحبان فکر شود؟ آیا نوشتن طرح، لِم یا شگردِ خاصی دارد؟

«اخلاقی برای زندگی امروز: یافتن مبنایی  مشترک میان فلسفه و دین» نوشته ریچارد رورتی با ترجمه علی سیاح دیگر کتاب نشر چشمه است که در ۹۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: آیا چیزی به نام «ذات» یا «طبیت» انسانی وجود دارد؟ چیزی که بتواند مبنا و اساس داوری‌ها و احکام اخلاقی ما قرار گیرد؟ بدیهی است که هر پاسخی به این پرسش، که هسته‌ اصلی فلسفه اخلاق را تشکیل می‌دهد، پیامدهای خاص خود را داراست. به عقیده رورتی اثبات با نفی «ذات انسان» تلاشی نافرجام و بیهوده است. تنها کاری که می‌توان کرد آن است که ببینیم  کدام پاسخ، شادکامی و سعادت بیشتری را برای جامعه بشری به ارمغان خواهد آورد. از این منظر، «اخلاق زندگی امروز» عبارت است از به رسمیت شناختن هرچه بیش‌ترِ دیگران، لحاظ کردن هر چه بیش‌ترِ خواست‌های دیگری - اعم از زنان، فرودستان، اقلیت‌ها - و در یک کلام، گستراندن هرچه بیش‌ترِ «دایره ما».

 

ثبت نظر

ارسال