104

تاریخ جهان : واژگونی کشتی مسافربری شیکاگو ، فاجعۀ ایستلند

گردآوری

تاریخ جهان : واژگونی کشتی مسافربری شیکاگو ، فاجعۀ ایستلند

این فاجعه واژگونی کشتی مسافربریSS Eastland در رودخانه شیکاگو در شهر شیکاگو در تاریخ 24 ژوئیه 1915 بود. این رخداد تلخ حداقل 844 نفر را به کام مرگ کشید و یکی از دردناک‌ترین حوادث دریایی در تاریخ آمریکا قلمداد می‌شود.

چهارشنبه 7 آبان 1399 ساعت 3:1
گروه هنری سایت هنرنامه امروز

این فاجعه واژگونی کشتی مسافربریSS Eastland در رودخانه شیکاگو در شهر شیکاگو در تاریخ 24 ژوئیه 1915 بود. این رخداد تلخ حداقل 844 نفر را به کام مرگ کشید و یکی از دردناک‌ترین حوادث دریایی در تاریخ آمریکا قلمداد می‌شود. این حادثه همچنین یکی از پُر تلفات‌ترین فجایع شهری قرار دارد، زیرا در فاجعه ایستلند در قیاس با آتش سوزی شیکاگو در سال 1871 قربانیان بیشتری جان باختند.
در آغاز صبح روز 24 ژوئیه، هزاران نفر برای برگزاری پنجمین تعطیلات سالانه کارکنان شرکت برق غربی(Western Electric Company) در یک روز بارانی گرد هم آمدند. قرار بر آن بود که سفر برگشت با یک قایق سواری از شیکاگو و دریاچه میشیگان به مقصد میشیگان سیتی در ایندیانا انجام بگیرد. حوالی ساعت 6:30 بامداد مسافران شروع به سوار شدن در قایق ایستلند( یکی از پنج قایق کرایه‌ای برای سفرهای تفریحی) در اسکله‌ای در مرکز شیکاگو کردند. این کشتی که در سال 1902 ساخته شده بود به «ملکه سریع گریت لیک-Speed Queen of the Great Lakes » معروف بود. این کشتی همچنین سابقه نقص فنی را در کارنامه داشت و چندین بار تا حد واژگون شدن رفته بود.
ساعت 6:41 صبح کشتی شروع به متمایل شدن به سمت راست کرد و خدمه کشتی اجازه دادند آب به درون مخازن بالاست کشتی راه یابد تا کشتی دوباره متعادل شود. کشتی ایستلند صاف شد، اما خیلی زود دوباره شروع به کج شدن کرد، این بار به سمت چپ. ساعت 7:10 صبح ظرفیت 2500 نفری کشتی در حال کامل شدن بود و پذیرش مسافران رو به پایان بود. حدود ساعت 7:25 صبح کشتی چندین بار به سمت راست کج شد و در نهایت انحراف مرگبارش را تجربه کرد. حدود ساعت 7:30 صبح کشتی همانطور که از اسکله دور می‌شد ظرف دو دقیقه 25 درجه به سمت چپ کج شد و آب در حال ورود به کشتی بود.
کشتی ایستلند در آب واژگون شد. شاهدان عینی و قایق‌های اطراف به کمک مسافران شتافتند و پس از اندکی پلیس و آتش نشانی به محل حادثه رسیدند. با وجود تلاش‌ فراوان صدها نفر تنها چند متر دورتر از ساحل غرق شدند.
تحقیقات متعددی در پی این فاجعه آغاز شد. سرانجام خدمه از هرگونه جرمی مبرا شناخته شدند و یک دادگاه فدرال تصریح کرد که صاحب ایستلند هیچ مسئولیتی ندارد، زیرا کشتی بازرسی‌های مربوطه را پشت سر گذاشته و مناسب دریانوردی شناخته شده است. هر چند علت واژگونی ایستلند همچنان جای گمانه زنی است. احتمال آن می‌رود که سیستم بالاست کشتی چندان قابل اعتماد نبوده و طراحی ضعیف آن در واژگونی کشتی نقش داشته باشد. قایق‌های نجات اضافی و قایق‌های بادی که در کشتی وجود داشتند و در نتیجه قانون جدیدی که پس از بروز فاجعه تایتانیک سه سال پیش از این رخداد تصویب شد ، سبب سنگین شدن بیش از حد کشتی شده بود.
ایستلند که در 6متری کف دریاچه آرمیده بود، در 14 اوت سال 1915 از آب بیرون آورده شد. دو سال بعد به نیروی دریایی ایالات متحده فروخته شد و به کشتی جنگی مبدل شد و در سال 1918 با نام USS Wilmette وارد خدمت شد. با این حال قبل از آنکه شاهد هرگونه نبردی باشد، جنگ جهانی اول به پایان رسید. از آنجا که نیروی دریایی دیگر با حضور این کشتی موافقت نکرد، به عنوان یک کشتی آموزشی تا سال 1945 مورد استفاده قرار گرفت. یک سال بعد برای اوراق شدن واگذار شد. فیلم مستند حادثه ایستلند: مرگ‌بارترین روز شیکاگو در سال 2019 اکران شد.

 

ثبت نظر

ارسال