سوء استفاده از دوران قرنطینه و نابودی میراث تاریخی کشور

سوء استفاده از دوران قرنطینه و نابودی میراث تاریخی کشور

این روزها با خلوت شدن شهرها و معطوف شدن حواس به موضوع کرونا ، دلالان و قاچاقچیان تاریخ ، به جان میراث فرهنگی کشور افتاده اند.

چهارشنبه 20 فروردین 1399 ساعت 0:34

در عجبیم که درکجای دنیا چنین جاندارانی یافت می گردد که حتی به داشته های خود نیز رحم ننموده و کمر به نابودی خاک خود بسته اند . به واقع چه سودی در آسیب و نابودی تاریخ این کشور وجود دارد ؟ آن دورانی که قرنطینه و ترس از بیماری کرونا وجود نداشت و نگاهبانان به حفاظت از میراث تاریخی کشور می پرداختند ، سالیان سال بر نابودی این بناها همت گمارده شد . حال که در این دورۀ خانه نشینی اسیر گشته ایم که تکلیف روشن است . مهندس محمدحسن محبعلی از کارشناسان با سابقۀ میراث فرهنگی نیز معتقد است که برخی افراد با سواستفاده از وضعیت کنونی (قرنطینه خانگی) و قوانین ناقص میراث فرهنگی به خود اجازه می‌دهند که به آثار تاریخی و ملی کشور دست‌درازی کرده و به تخریب این آثار بپردازند.

با همزمان شدن تعطیلات نوروزی و قرنطینۀ خانگی اخبار ناامید و البته نگران کننده ای به گوش رسید . از آتش سوزی در دومین بیمارستان تاریخی کشور با نام مسیح (دکتر مرادیان) که مربوط به اواخر دوره قاجار است و درکرمانشاه واقع شده‌است. تا بیل مکانیکی هایی که به جان جوبجی افتادند ، بی انصافان بی مروتی که تپه های اشکانی کرمانشاه را با لودر تخریب نمودند و تا شرکتهای معدنی که در سواد کوه مازندران عرصه و حریم غار اسپهبد خورشید را برای کاسبی در معادنشان منفجر نمودند . هم اکنون نیز مته هایی که به جان نقش رستم شیراز افتاده تا همزمان با کرونایی تنها نقش مثبت آن تنفس زمین است ، گلوی ایران زمین ما را فشرده تا بیش از پیش خلق و خوی منفعت طلبی و خودخواهی انسان را در این دوران نمایش دهد .


 

مهندس محبعلی کارشناس با سابقۀ میراث فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با بیان این‌که وظیفه‌ی میراث فرهنگی حفاظت از سند تاریخی کشور است، تاکید می‌کند: نباید در این موارد کوتاه آمد، هر چه از بین رفت، دیگر بر نمی‌گردد، آثار تاریخی تنها چیزی است که از صدها و هزاران سال قبل برای‌مان باقی مانده‌اند، باید مسوولان کشور بدانند که ارزش‌های تاریخی کشور به تمدن و فرهنگ کشور است.

از سوختن میدان حسن آباد گرفته تا وضعیت مبهم آشوراده ، از سایۀ ساخت پاساژهای قراضه بر خانه های تاریخی ، از صدور مجوزهای تخریب تا سقوط تاورکرین برخانۀ تاریخی پیرنیا ، از آزاده عمل نمودن دلالان و قاچاقچیان تاریخ ، اینها مشتی از خروار است .

محبعلی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا معتقد است که متاسفانه بعضی از افراد با سفارش برخی اقدامات را جلو می‌برند. ای کاش میراث فرهنگی با مشورت با پیشکسوتان این حوزه، مانع از ضعیف‌تر شدن قوانین در حفاظت از میراث فرهنگی کشور شود. چون با کم شدن قدرت حفاظت، افراد نیز به خود اجازه می‌دهند، دست به تخریب میراث کشور بزنند.

ثبت نظر

ارسال