مروری بر خط زمانی تاریخ هنر

مروری بر خط زمانی تاریخ هنر

کودکان در دنیای خود پیوسته در حال تقلید و سرمشق قرار دادن احساس و حالات پیرامون خود هستند ، ریز بین و کنجکاوند و محیط اطراف خود را بررسی می کنند و این وجه اشتراکی است میان این موجودات پاک با هنرمندان که آن ها نیز پیوسته با الهام از زمین زیبای پیرامون خود، از خلق هنر خود لذت می برند .ولی این حس کنجکاوی و نگاه ریزبینانه و میل به خلق آن ها نیست که موجب به وجود آوردن هنر می شود . حال برای ما پرسش این است که کدامین اثر تمامی این مشخصه ها را در خود جای داده می توان آن را هنر نامید ؟

پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 17:44
مهندس اردوان سیف بهزاد
ترجمه : مهندس اردوان سیف بهزاد

پیکره های سنگی که حاصل تراشیدن هنرمندانه سنگ ها است ، از جمله نمونه های اولیه تاریخ هنر است که شناخته شده و به حدود ۳۲ هزار سال پیش بازمی گردد . بقایای انگشت شمار یافت شده در قاره سبز و کشو روسیه که وجود آن ها نه از روی اتفاق و بلکه به ماهیت مستحکم سنگ ها بازگشته و شاید نیم نگاهی نیزبه بخت و اقبال گروه هنردوست امروز داشته ، بیانگر طبیعت مردم معاصر با خود است . مردمی که با زمین و محیط اطراف خود پیوسته در ارتباط تنگاتنگ بوده و همانند امروز ، طبیعت را از خود نرنجانده بودند و اگرچه این بقایای چشم نواز موجب ارضای حس زیبا شناختی با حس و حال و رنگ و هنروری استادانه خود می گردند ، اما به هر حال ادعای اینکه آن هارا بتوان جزو گروه " آثار هنری " قرار داد هنوز جای بحث دارد . 
شاید شما هم با نگریستن به این آثار به اهمیتِ ماهیتِ افسانه ای و هدف مذهبی که درون افکار خالق آن نهفته است پی برده و میل به درک دنیای خصمانه و مبهم این مردم داشته باشید که اینطور ژرفنگرانه چنین اجسام تصنعی را خلق کرده اند .



 




پیکرتراشی در عصر سنگی :


مشهورترین اثر باقی مانده از این دوران ، همان مجسمه آهکی کوچک زنی است که در اتریش یافت شد و عمر آن به ۲۷ تا ۳۲ هزار سال پیش بازمی گردد . الهه ویلندورف [۱] ، مجسمه ناقص الخلقه کوچکی است که در حقیقت نمادی از باروری بوده و بارداری خود را نمایش می دهد .در نگاه اول این مجسمه کوچک گویی مضحکه ای ناشیانه از یک زن را نمایش می دهد ، اما با نگاه دقیق تر درمی یابیم که این الهه کوچک نماینده برخورد یکپارچه و موزونِ حاصل از پختگی استادانه بخش ناشناخته پدیدآورنده خود می باشد .

منبع عکس : commons.wikimedia.org







غارنگاری ها :


سال ۱۸۷۹ ، جنوب غربی فرانسه و شمال اسپانیا ، جای تعجب نبود که اولین بار با مشاهده این دیوار نگاری ها ، گمان به ساختگی بودن آن بَرَند . ظرافت هنری در مقابل تصورات خشن از انسان های عصر سنگی دلیلی بود که کار را برای تطبیق اثر و دوره آن دشوار می کرد . ۱۲ تا ۲۵ هزار سال پیش ، در انتهای عصر یخ بندان ، دیوارنگاری هایی که آن زمان مرسوم بود و این توانمندیِ خیره کننده که شامل حیوانات و ماموت ها و درندگان معاصر خود می باشد، حاصل مشاهدات دقیق هنروران دوران عصر سنگی است . غار لاسکو [۲] همانند غارهای دیگر موجود در اروپا جان سالم به در برد ، ابتدا متروکه گشت و سپس به ورطه فراموشی سپرده شد ، برای نجاتش حتی تعطیل گردید .
تنوع مواد به کار برده شده در خلق نقش ها قابل توجه است ، استفاده از اخرا و زغال سنگ به طور عمده بعنوان رنگ و چوب ، پر ، خزه و حتی در برخی موارد دست، به عنوان ابزار نقاشی در آن دوره استفاده می گشت و در تمامی آثار یافت شده ، موجب خلق نگاره ها در عمق غارها می گردید . اینکه مفهوم این تصاویر چیست و چه مضمونی دارند هنوز در هاله ای از ابهام است .اینکه هدف خلق اثری مذهبی است یا ترسی در دلِ تصویر نهادینه است یا نمایانگر جشن و شادی است ،برای همگان جای پرسش باقی گذارده است . نکته قابل اشاره در این نقش ها نوع به نمایش درآمدن انسان می باشد .در نگاه اول به تصاویر ، حیوانات قابل تشخیص هستند و در مقابل انسان ها به صورت شماتیک و ناشیانه ، گویی که کودکی خردسال اقدام به کشیدن آن کرده است .


منبع عکس : jareddiamond.org







شهرها و جوامع :


حدود ۵ هزار سال پیش اولین جوامع بشری در خاور نزدیک یا همان خاور میانه امروزی در حال شکل گرفتن بود . آن ها با کشاورزی کارخود را آغاز و با پرورش دام به قدرت امرار معاش خود افزودند که همین امر به گسترش و تولید پیشه های جدید و ضرورت آموزش کمک کرد و منجر به پیدایش شهرها گردید . این ها عواملی در جهت پیشرفت جوامع ، خود آگاهی ، پیشرفت فن آوری و آموزش که همگی موجب سوق داده شدن خلق آثار هنری به صورت حرفه ای تر گردید .
به واسطه برانگیخته شدن مردم از روی نیاز به مرجعی که خود را در برابر خداوندگار خود مبرا کرده ویا برای دفاع از تسلط خود بر آن چه که تحت مالکیت خود دارند ، قانونگزاران پدید آمدند و حکم ها و حق حکومت خود را به تصویر کشاندند . اولین تمدن به وجود آمده این چنینی را سومریها تشکیل دادند که محل آن در عراق کنونی واقع است و آنچه از بقایای آن دوره در دست است، کوزه های سفالین و تعدادی انگشت شمار از نقوش حک شده روی سنگ های مرمر است که معرف قدرت بالای تخیل پدیدآورندگانشان در این جامعه پیشرفته است . بعد از سومری ها ، آکادین ها روی کار آمدند و با امپراطوری واحد ، موفق به یکپارچه کردن بین النهرین گشتند . مجسمه سر برنزی پادشاه آن ها که به ۲۳۰۰ تا ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد بر میگردد از جمله آثار شایان توجه به جا مانده از آن هاست . این مجسمه نه فقط از بعد فنی بلکه نشان دهنده جلال و جبروت یک پادشاه است .


منبع عکس : slideplayer.com



 

 

پانویس
[۱]- The Venus Of Willendorf
[۲]- Lascaux Cave
[۳]- Akkadians
منبع : Art,Robert Cumming

 

ثبت نظر

ارسال