در این حروف رازی نهفته

در این حروف رازی نهفته

این روزها خانه هنرمندان ایران میزبان نمایشگاه‌ تایپ‌فیس‌های توماس هوت مارشاند، گرافیست فرانسوی است؛ مجموعه‌ای مملو از طراحی‌هایی از حروف انگلیسی که هر کدام از آنها داستانی مجزا پشت سر دارند.

چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 16:0

این نمایشگاه  که در دو بخش تایپ‌فیس و پوستر برگزار شده، شاید در ابتدا عجیب و متفاوت به نظر برسد؛ این بار به جای آنکه چشم مخاطب با نقاشی‌ها و طراحی‌های گوناگون مواجه شود، با انواع و اقسام تایپ‌فیس‌ یا همان طرح‌حروف‌ روبه‌رو می‌شود.

توماس هوت مارشاند، گرافیست فرانسوی در این نمایشگاه مجموعه‌ای از تایپ‌فیس‌هایی را به معرض نمایش گذاشته است که یا به سفارش موسسات و سازمان‌ها طراحی کرده و یا به صورت خودجوش.

این هنر مند پس از پایان تحصیلات در دانشگاه هنرهای زیبای بزانسون در سال ۲۰۰۱، به آتلیه ملی تحقیقات تایپوگرافی (ANRT) پیوست تا آموخته‌هایش را در طراحی تایپ‌فیس تکمیل کند. طراحی تایپ‌فیسِ Minuscule این هنرمند در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت جایزه انجمن مدیران تایپ شد و پس از آن به عنوان یکی از ۱۰ تایپ‌فیس‌ برتر دهه انتخاب شد.

تایپ‌فیس‌های توماس هوت مارشاند، از سال ۲۰۱۷ از طریق ۲۰۵TF در اختیار عموم قرار گرفته‌اند. این هنرمند در حال حاضر به صورت آزاد در بزانسون مشغول فعالیت است.

نمایشگاهی هم که این روزها از تایپ‌فیس‌های مارشاند در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، مجموعه‌ای از طرح‌ حروفی است که هر کدام یا داستانی پشت سر دارند یا برگرفته شده از سبک نقاشی یک هنرمند هستند.

به عنوان مثال تاپ‌فیسِ Klaus Ramka  برگرفته شده از نام یک نقاش است که وی نگارش شخصی و بسیار رمزآلودی را طراحی کرده بود؛ تایپ Klaus Ramka هم به معنی نگارشی بسیار مرموز با رمزگشایی سخت، است.

اما تایپ فیس Le pigalle برگرفته شده از نام هتلی است که به مارشاند ماموریت طراحی تایپ انحصاری  اش را داده بودند. این تایپ از نوشته‌های بومی این محله و کوچه‌های بازاری آن ، واقع در شهر پاریس الهام گرفته شده است.

همچنین مارشاند درباره پیشینه طراحی دیگر نمونه تایپ‌فیس‌های خود به نام Roma  توضیح داده است: «Roma پروژه‌ای تحقیقاتی است که وقتی آغاز شد، در یکی از خوابگاه‌های رم زندگی می‌کردم. آن زمان سعی می‌کردم که منابع خطی اولین حروف رومی را کشف کنم که در ایتالیا ۱۵ سال بعد از اولین حروف گوتیک حکاکی‌شده توسط گوتنبرگ به وجود آمده بود. در این مقطع تاثیر یک ابزار نگارشی با نک پهن را باید با تبدیل بنیاد اصلی حرف شکل‌دهی کرد. این تبدیل باید با در نطر گرفتن یک زاویه و فاصله معین باشد. نتیجه آن یک تایپوگرافی ساختگی است که در آن حس حج را به بیننده القا می‌کند. این اثر قبل از آنکه بر روی فلز حکاکی شود، توسط دست شبیه‌سازی شده است.

اما بخش دیگر نمایشگاه مارشاند، به طراحی برخی از پوسترهای او اختصاص دارد که هر کدام با تایپ‌فیس‌های خاص خودشان متناسب با موضوع پوستر با عکس و نقاشی نیز در هم آمیخته‌ شده‌اند.

گزارش: فاطمه خلیلی - ایسنا

 

ثبت نظر

ارسال