پرچم‌داران موسیقی دهه ۶۰ در این مستند حضور دارند

پرچم‌داران موسیقی دهه ۶۰ در این مستند حضور دارند

کارگردان مستند «قطار مسیر ۶۰» گفت: برای ساخت این‌ مستند با چالش‌های بسیای مواجه شدیم و پروسه ساخت آن در سال ۹۲ به پایان رسید اما نتوانست در این سال‌های به اکران عمومی برسد.

سه شنبه 21 اسفند 1397 ساعت 15:5

نشست خبری فیلم مستند «قطار مسیر ۶۰» به کارگردانی کتایون جهانگیری که به وقایع حوزه موسیقی ایران در دهه اول انقلاب پرداخته و از هشتم دی‌ماه در گروه سینمایی « هنر و تجربه» اکران خواهد شد، امروز دوم دی ماه پس از نمایش این فیلم، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

کتایون جهانگیری کارگردان مستند «قطار مسیر ۶۰» در این نشست بیان کرد: این فیلم سال ۹۱ ساخته شد و تحقیقات آن از سال ۸۷ آغاز شده بود.

او با بیان اینکه "ما برای ساخت این مستند به چالش‌هایی برخوردیم" توضیح داد: طرح اولیه این فیلم پذیرفته شد اما به مرحله ساخت نرسید تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای ساخت آن موافقت کرد. البته تولید آن به دو بخش تبدیل شد و دو برهه را در برگرفت. بخش اول «فریاد شد آواز» بود و سپس «قطار مسیر ۶۰» ساخته شد. در نهایت این مستند سال ۹۲ آماده شد اما به دلیل تغییر تحولات مدیریتی فیلم در آرشیو باقی‌ماند و از آن‌ زمان به بعد به غیر از چند نمایش خصوصی، به اکران عمومی نرسید.

این کارگردان بیان کرد: سال ۹۴ این اثر در شورای هنروتجربه پذیرفته شد اما باز هم در بخش گرفتن مجوز باقی‌ماند و شاید اگر «بزم رزم» اکران نمی‌شد، با نمایش این فیلم موافقت صورت نمی‌گرفت و به دلیل موضوعش پروانه نمایش به آن داده نمی‌شد. با این حال قرار بود این اثر زودتر از «بزم رزم» نمایش داده شود اما این اتفاق نیفتاد. خوشحالم که اکنون بستر نمایش این فیلم‌ها به وجود آمده است.

او درباره اشخاصی که در این مستند حضور داشتند و انتقاداتی که وارد شده، توضیح داد: این آدم‌ها از افراد دست اول دهه شصت بودند و چهره‌هایی بودند که از پرچم‌داران موسیقی دهه ۶۰ بودند. من درجریان ساخت این مستند، دنبال نظراتی بودم که بی‌طرفانه باشد و سعی کردم تمام جوانب را بررسی کنم و اگر چیزی خوب یا بد است باید از همه جهات دیده شود.

جهانگیری اضافه کرد: این فیلم روایتگر اتفاقاتی در حوزه موسیقی است که در بستر ایران رخ داده نه خارج از کشور. در آن‌دوره‌ای که این فیلم ساخته شد هنوز اثری در این زمینه تولید نشده بود و خط قرمزهای زیادی وجود داشت و خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ سانسوری برای این فیلم اعمال نکرد با این حال برای مجوز گرفتن و پروانه نمایش در ارشاد قسمت‌های کوچکی از آن سانسور شد اما بعد که با دولت اصلاحات همزمان شد، نمایش آن متوقف شد.

این‌مستندساز با اشاره به اینکه "من نمی‌خواستم در این مستند تحلیلگر باشم و به دنبال آدم‌هایی رفتم که صاحب نظر بودند" بیان کرد: با خیلی از هنرمندان مانند آقای لطفی، کامکار ها و ... هم مصاحبه کردم. اما برخی‌شان نگاه‌های جانب دارانه داشتند. مشکل بین این‌ افراد زیاد بود و خیلی هایشان منکر کارها و حرف‌هایشان هم می‌شدند و حاضر نبودند جلوی دوربین قرار بگیرند.

وی افزود: من سراغ تمام این آدم‌ها در پروسه تحقیقم رفتم و به این نتیجه رسیدم که در فیلم حضور نداشته باشند. نتیجه‌ هم آن‌چیزی است که در فیلم می‌بینید و البته پای آن هم هستم. در زمان ساخت این‌ مستند هنوز تحقیقاتی انجام نشده بود و هیچ‌ منبع مکتوبی وجود نداشت بنابراین باید به سراغ تاریخ شفاهی و آدم‌ها می‌رفتم.

در ادامه نشست سید علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد حوزه موسیقی درباره مستند «قطار مسیر۶۰» گفت: در ابتدا باید بگویم فیلم یک برش یا مقطع زمانی را به تصویر می‌کشد و مانند یک مرجع کامل نیست که همه چیز باید در آن وجود داشته باشد. در این‌ میان باید حرف‌ها به درستی زده شود.

او ادامه داد: بیشتر مشکلات بین خود اهالی موسیقی وجود دارد تا وزارت ارشاد و آن هم انگار گذشته‌ای است که در دهه ۶۰ انجام داده‌اند. گاهی کار با آنها بسیار طاقت‌فرسا می‌شود. حوزه موسیقی بسیار محدود است و شاید نهایتا ۱۰۰ نفر باشند. بودجه‌هایش بسیار کم است و افراد برای رسیدن به خواسته‌هایشان هرکاری می‌کنند. در نهایت وظیفه فیلمساز در این شرایط بسیار سخت می‌شود.

این‌منتقد همچنین گفت: این افرادی که در فیلم حضور دارند از اشخاص دست اول‌ حوزه خود هستند و از چهره‌های مطرح زمانه خودشان بودند اما این افرادی که زیاد دیده می‌شدند کسانی نبودند که جهت دهی و خط دهی برای مردم داشته باشند بلکه کسانی این کار را انجام می‌دادند که کمتر دیده می‌شدند.

در حاشیه این مراسم هم از پوستر این مستند رونمایی شد.

 عوامل مستند «قطار مسیر ۶۰» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کتی جهانگیری، تدوینگر و صداگذار: فرشاد اکتسابی، مدیرتولید: اکبر آقامحمدی، تصویربرداران: محمد رضایی، رسول رفیع زاده، صدابردار: هومن جهانشاهی،آهنگساز: امید فتح الهی، طراح پوستر: بهزاد خورشیدی، عکاس : اکبر آقامحمدی‏، مشاور رسانه­ای: سعیده الله دادی

 

 

ثبت نظر

ارسال