گلایۀ "داوودنژاد" از مسوولان جشنوارۀ فجر و توضیح دبیرخانه پیرامون حواشی

گلایۀ "داوودنژاد" از مسوولان جشنوارۀ فجر و توضیح دبیرخانه پیرامون حواشی

در پی اعلام مسوولان جشنوارۀ فیلم فجر مبنی بر نرسیدن فیلم «مصائب شیرین 2» به دبیرخانه؛ از این اظهارات گلایه کرد.

یکشنبه 16 دی 1397 ساعت 12:8

"علیرضا داوودنژاد" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا اینگونه توضیح داد : 

 

"حدود 20 روز قبل با دبیرخانه جشنواره فیلم فجر شخص آقای سیمون سیمونیان تماس گرفتم و اعلام کردم که قصد دارم فیلم در جشنواره باشد اما با توجه به این که بارها گفته‌ام برای بخشی از فیلمبرداری فیلم به فصل سرما نیاز دارم، در این مقطع نمی‌توانم نسخه کاملی از فیلم به هیات انتخاب ارائه کنم اما 70 درصد فیلم آماده است که هم اکنون می‌توانم به شما تحویل دهم و بعد از آن تا اواخر دی ماه، نسخه نهایی را به دفتر جشنواره برسانم. همان مقطع از ایشان پرسیدم که آیا لازم است بیایم فرم پُرکنم؟ که ایشان گفتند تلفنی ثبت می‌کنم.من در هفته‌های اخیر مشغول فیلمبرداری چند درصد باقی مانده از فیلم در تهران بودم چون هوا سرد شده بود و به آن چه می‌خواستم دست پیدا کرده بودم و دفتر جشنواره هم تماسی با من نگرفت تا چند روز پیش که آقای سیمونیان سراغ فیلم را گرفت که توضیح دادم فیلمبرداری درحال اتمام است و حتما فیلم را می‌رسانم و این تاخیر هم بخاطر رعایت فصل در فیلم بوده و بخش انگلیس فیلم هم حاضر است. دراین شرایط من فرض را بر این گذاشتم که با این عذر موجه، مشکلی برای فیلم بوجود نیاید تا این که در روزنامه خواندم «مصائب شیرین 2» به جشنواره نرسیده است!
با توجه به اینکه همیشه در این ایام از دفتر جشنواره با ما مدام تماس می‌گرفتند و مراحل اماده سازی فیلم را دنبال می‌کردند و کمک هم می رساندند من در حیرتم که چرا این بار فقط یک دفعه با من تماس گرفتند و چرا از من نخواستند همان هفتاد در صدی را که آماده است و آن را چندماه قبل به مسولان فارابی هم نشان داده‌ام برایشان بفرستم ؟ کما اینکه با تهیه‌کنندگان دیگر دایم در تماس هستند و به دیدن سی چهل در صد بعضی فیلم‌ها هم رضایت داده‌اند.هم اکنون فیلم در مراحل نهایی آماده‌سازی است و من از روز گذشته به دبیر جشنواره فیلم فجر پیام دادم ولی هیچ جوابی،دریافت نکردم.«مصائب شیرین 2 » جزو فیلم‌های است که باید درجشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش دربیاید تا بتواند اکران بگیرد و اگر این اتفاق برایش امسال نیفتد من عملا باید یک سال دیگر صبر کنم و با توجه به ضربه‌ای که سر اکران فیلم «فراری» خوردم، این یک ضربه مهلک دیگر است که از لحاظ حرفه‌ای بر من وارد خواهد شد.دو سال برای این فیلم وقت گذاشتم. پارسال شش ماه به انگلیس رفتم تا شرایط را مهیا کنم و فیلمبرداری را انجام دهم و بعد از ابتدای امسال منتظر شدم تا سرمای زمستان سر برسد و بتوانم بخش‌های باقی مانده را فیلمبرداری کنم و آن را به جشنواره برسانم.اتفاقی که برای فیلم «مصائب شیرین 2» افتاده است اتفاقی عادی نیست و امیدوارم اقای داروغه‌زاده با رسیدگی به این موضوع و حل آن به این ماجرا پایان بدهند."

 

اما سیمون سیمونیان ، مدیر دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پیرو گفت‌وگوی علیرضا داودنژاد توضیحاتی را به شرح زیر در اختیار ایسنا قرار داد.

 

مبنای ارتباط و مراودات برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر بر اساس همدلی و تعامل شکل گرفته و می‌گیرد و یقیناً اعتبار بزرگترین و مهمترین رویداد فرهنگی، هنری و سینمایی میهن‌مان به خاطر حضور فیلمسازان معتبر و ارزشمند کشورمان است. به همین دلیل تمامی تلاش دست‌اندرکاران این رویداد، ایجاد ارتباط تنگاتنگ با فیلمسازان محترم برای حضور هر چه پربارتر آثارشان در جشنواره است.
آیین‌نامه و فراخوان جشنواره شامل مقررات و زمان‌بندی در همه رسانه‌ها مکتوب و مجازی منتشر شد و اکثر قریب به اتفاق سینماگران، آثار خود را چه به صورت کامل و چه در مراحل مختلف پس از تولید یا حتی بخش‌هایی تدوین شده از فیلم در حال فیلمبرداری را به دبیرخانه ارائه نمودند.
طی تماس تلفنی، آقای داودنژاد فرمودند گرفتار تولید هستند و اعلام کردند مایل هستند فیلم را به جشنواره ارائه دهند و دبیرخانه نیز نام این فیلم را در فهرست متقاضیان حضور در جشنواره به هیات انتخاب ارائه کرد. طی تماس تلفنی به آقای داودنژاد زمان‌بندی و آخرین مهلت بازبینی توسط هیات انتخاب را به اطلاع ایشان رساندم و چند روز مانده به پایان کار هیات انتخاب، در آخرین تماس تلفنی متوجه شدم که ایشان در فرودگاه مشغول فیلمبرداری هستند و فرمودند راش‌ها هنوز قابل ارائه به هیات انتخاب نیست و اینجانب بر پایان مهلت بازبینی تاکید کردم.
این همدلی از همان ابتدا با فیلم مصائب شیرین ۲ و ثبت نام این اثر به صورت تلفنی (که در مصاحبه جناب آقای داودنژاد با ایسنا هم اشاره کردند) به وجود آمد. علاوه بر این از این ایشان تقاضا کردیم هر چه از فیلم آماده شده به دبیرخانه ارسال شود که جناب آقای داودنژاد فرمودند هنوز فیلم تدوین نشده و آنچه تصویربرداری شده راف کات است. تاکید ایشان مبنی بر این که هنوز در انتظار فصل سرما برای ادامه و تکمیل فیلمبرداری هستیم بیش از پیش متعجب‌مان ساخت.
یقیناً جناب آقای داودنژاد که از فیلمسازان برجسته، ارزشمند و با کسوت سینمای ایران هستند اذعان خواهند داشت؛ برقراری نظم و ضرورت برنامه‌ریزی دقیق جشنواره (که همواره مورد تاکید و هشدار فیلمسازان و اهالی رسانه است) دست‌اندرکاران را موظف می‌سازد تا در مهلت‌ و موعد مقرر، پرونده هر بخش را به سرانجام برسانند.
دبیرخانه جشنواره با قطعیت تمام به جناب آقای داودنژاد اطمینان می‌دهد، هیچ تماسی، اضافه‌تر از آنچه با ایشان داشته‌ایم با هیچ فیلمسازی برقرار نشده است. ما هم معترفیم حضور فیلمسازانی نظیر ایشان بر غنای جشنواره می‌افزاید ولی متاسفیم که به دلیل اجرای ضوابط و مقررات جشنواره از لذت تماشای مصائب شیرین ۲ در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر محرومیم.

ثبت نظر

ارسال