اجزای اصلی دوربینهای عکاسی

اجزای اصلی دوربینهای عکاسی

دوربین عکاسی از ترکیب بسیار ظریف و پیچیده ای از اجزای مختلف تشکیل شده است . اجزایی مانند : بدنه ، اتاقک تاریک ، لنز ، ویزور ( چشمی ) و … که هر بخش به نوبه خود تاثیر بسزایی در ثبت یک تصویر دارد . 

پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 17:39
پیام صبا
نگارنده:پیام صبا
 
 


بدنه یا شاسی :‌ وظیفه نگهداری ساختمان اصلی دوربین را بر عهده دارد .

اتاقک تاریک : محفظه تاریکی در دوربین است که در آن سطح حساس به نور ( فیلم ) قرار می گیرد . بخشی که در صورت باز شدن درب آن ( قبل از جمع کردن فیلم در کاست ) باعث نور دیدن و سوختن فیلم و در نتیجه هدر رفتن تمام زحمات عکاس می شود . به عبارتی این محفظه تاریک قلب دوربین و محافظ فیلم عکاسی می باشد. 

لنز : از مجموع عدسی های محدب و مقعر تشکیل شده است که با عبور دادن پرتو های نور از فضای بیرون به داخل اتاقک تاریک باعث تشکیل تصویر در فاصله کانونی دوربین ( محل قرارگیری فیلم عکاسی ) می شود . 
که در بخش لنزهای عکاسی بیشتر به این موضوع می پردازیم .







ویزور ( چشمی ) : بخشی که عکاس از آن به سوژه نگاه می کند و پس از انتخاب کادر مورد نظر عکاسی را انجام می دهد . 

اجزای فرعی دیگری در دوربین وجود دارد که در روند عکاسی موثر هستند. قسمتهایی مانند : شاخص حساسیت فیلم ، دکلانشور ، پایه فلاش ، آینه های ۴۵درجه ( در دوربین های رفلکسی ) ، شاتر و… 

شاخص حساسیت فیلم : جدولی است که عکاس با توجه به درجه حساسیت فیلم عکاسی (‌در دوربین آنالوگ ) و سنسور حساس به نور ( در دوربین دیجیتال ) برای دوربین تعریف می کند . این عمل نقش مهمی در نورسنجی دوربین دارد . 
‫(‬ توضیح بیشتر در مورد این فرآیند در بخش نورسنجی ارائه می گردد . )







دکلانشور : در تعریفی ساده ، دکمه ای روی دوربین است که عکاس با فشردن آن دستور نهایی برای ثبت عکس را صادر می کند.

پایه فلاش :‌ بخشی روی دوربین است که به عکاس امکان سوار کردن فلاش را می دهد . ( در دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای ) اغلب این بخش در دوربین های کامپکت (‌خانگی ) به ندرت یافت می شود .

آینه های ۴۵درجه : در دوربین های انعکاسی ( رفلکسی ) بسته به نوع و شرکت سازنده چند آینه ۴۵درجه وجود دارد که پرتوهای ورودی به دوربین را به ویزور ( چشمی ) می رساند و در هنگام عکاسی با کنار رفتن و باز شدن شاتر ، موجب رسیدن نور به سطح حساس به نور می گردد. 

شاتر ( مسدود کننده ) : ابزاری که از رسیدن پرتوهای نوری به سطح حساس به نور جلوگیری می کند . شاتر در هنگام عکاسی باز شده و موجب رسیدن نور (‌ به مقدار تعریف شده توسط عکاس )‌ به سنسور می گردد.


در دوربین عکاسی بخش های زیادی وجود دارد که در مقالات بعدی و بنا به موضوع مورد بحث به آنها پرداخته خواهد شد .


نظرات

هدیه محمدی

4 سال و 2 ماه و 13 روز پیش

خیلی عالی ممنونم

هدیه محمدی

4 سال و 2 ماه و 13 روز پیش

خیلی عالی ممنونم

یاسین محمدی

2 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

بدنبود

ثبت نظر

ارسال