نقد موسیقی : موسیقی آب شاهکار هندل

نقد موسیقی : موسیقی آب شاهکار هندل

در میان آهنگسازان نمایشی ، جرج فردریک هندل در نوع خود از بهترینها بود. این مهارت را در زادگاه خود آلمان فراگرفت و سپس در یک دورۀ سه سالۀ بسیار تاثیرگذار از 1706 میلادی تا 1709 به ایتالیا رفت. وی سپس به لندن نقل مکان نمود و تعداد چهل اپرای اول خود را خلق نمود.

چهارشنبه 15 آبان 1398 ساعت 19:32
مهندس اردوان سیف بهزاد ، سردبیر

و اما افسانه ­ها و شایعات بسیاری پیرامون موسیقی آب (Water Music) که توسط هندل ساخته شد بسیار است ، در منابعی این قطعه را  هدیه ای به بهانۀ آشتی با جرج اول پادشاه بریتانیا می دانند ، به این ترتیب که این موسیقیدان زمانی که جرج اول حکمران هانوفرِ آلمان بود ، هندل را نیز به استخدام دربار درآورده بود ، هندل هانوفر را ترک گفته و همین موجب رنجش جرج اول گردیده بود. با این حال همچنان برخی این روایات را تکذیب می نمایند.

این قطعه توسط پنجاه نوازنده داخل قایق و روی رودخانۀ تایمز به اجرا درآمد. این تعداد بالای نوازنده به دلیل اجرای در فضای آزاد و وجود صداهای اضافی برای چنین اجرایی بود.

تفاوتهای میان دستنوشته های هندل و نسخه های ابتدایی ، نشانگر عدم هماهنگی ، نظم و ترتیب در موومان های این قطعه است.

قطعه فوق در سه بخش اجرا شده است ، یک بخش در گام فا ماژور با ترکیب سازی شیپورهای فرانسوی ، بخش بعدی در گام ر ماژور و نقش بارز ترومپت ها و بخش سوم در گام سل ماژور و با حضور فلوت ها با میزان صدای پایین تر که به نظر برای اجرا در محیط بسته مناسب تر به نظر می آید.

 

جان الیوت گاردینر و ارکستر تکنوازان باروک انگلستان این با ارکستری حدود 10 نفر کمتر از آنچه که هندل این موسیقی را اجرا نموده بود به بازسازی آن پرداختند. آنها با ترومپت و شیپورها سعی بر ساخت صدای محیط باز به صورت مصنوعی نمودند .

بخشی از این اجرا را در ویدئوی زیر ملاحظه نمایید .

نظرات

شهاب

4 سال و 10 ماه و 13 روز پیش

بسیار عالی

ثبت نظر

ارسال