معرفی ، نقد و بررسی فیلم " مرد آزاد (Free Guy)"

معرفی ، نقد و بررسی فیلم " مرد آزاد (Free Guy)"

فیلم مرد آزاد(Free Guy) ، از نمونه‌های سرگرم کننده ، جذاب است که با نقش آفرینی رایان رینولدز در کشاکش بین نقشی اکشن و کمدی است .

دوشنبه 12 مهر 1400 ساعت 17:12
گروه هنری سایت هنرنامه امروز

▪ خلاصۀ داستان فیلم " مرد آزاد (Free Guy) "

در این فیلم یک کارمند معمولی بانک با نام گای (Guy) که رایان رینولدز (Ryan Reynolds) نقش آن را ایفا می‌کند ، متوجه می‌شود که در زندگی خود نقش یک NPC را دارد. NPC اصطلاحی است که در بازی‌های رایانه‌ای به کار رفته و به شخصیتی گفته می‌شود که در بازی نه توسط شخص و نه الزاماً هوش مصنوعی کنترل نمی‌شود و با استفاده از الگوریتمها و رفتارهای از پیش‌تعیین‌شده کنترل می‌شود . حال شخصیت Guy در فیلم متوجه می‌شود که در این دنیای بازی ویدیویی می‌توان به غیر از این زندگی یکنواخت پیش رفت.

▪ عوامل فیلم " مرد آزاد (Free Guy) "

نویسنده : مت لیبرمن ، زک پن
کارگردان : شاون لوی
بازیگران: رایان رینولدز ، جودی کومر ، تایکا وایتیتی ، لیل رل هاوری ، اوتکرش امبدکار ، جو کیری 
تهیه کننده: گرگ برلانتی
موسیقی :
کریستوف بک

 

 

▪ مشخصات فیلم " مرد آزاد (Free Guy) "

- سال ساخت : ۲۰۲۱ 

- مدت زمان : ۱۱۵ دقیقه

- هزینۀ ساخت فیلم : ۱۰۰–۱۲۵ میلیون دلار

- فروش گیشه : ۳۰۴ میلیون دلار

- استودیو : استودیوهای قرن بیستم (20th Century Studios)

 - ژانر : اکشن ، کمدی، علمی - تخیلی

▪ درباره فیلم " مرد آزاد (Free Guy) "

مرد آزاد(Free Guy) پس از یک سال تأخیر به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، در سال ۲۰۲۱ توسط استودیو قرن بیستم در آمریکا به صورت سینمایی در فرمت‌های RealD 3D، آی‌مکس و دالبی سینما منتشر شد. این فیلم بیش از ۳۰۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته و به‌طور کلی نقدهای مثبتی از سوی منتقدان را دریافت کرده‌است و مفهوم هوشمندانهٔ این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت .

◄ نقد و بررسی فیلم " مرد آزاد - (Free Guy)"

▪ درخشش رایان رینولدز در فیلمی با ژانر بازی کامپیوتری

Screen Rant , Molly Freeman

طی سالیان گذشته ، هالیوود فیلم‌های بسیاری با چنین مایه و ژانری را به خود دیده است . اما به غیر از چند استثناء ، هیچ کدام از فیلم‌ها نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب ننموده و در گیشه نیز فروش آن چنانی نداشته است . اما فیلم مرد آزاد (Free Guy) گونه‌ای متفاوت از این ژانر است . 

مت لیبرمن (Matt Lieberman) در فیلمهای "اسکوب (Scoob)" و "ماجراهای کریسمس (The Christmas Chronicles)  و زک پن با فیلم بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) ،در عوض اقتباس از بازی‌های واقعی موجود ،سناریویی را عرضه می‌کند که در فضای NPC که در بالا بدان اشاره شد ، ما را به دنیایی مجازی و باز می‌برد . اما در فیلم "شب در موزۀ (Night At Museum)" شاون لوی (Shawn Levy) جهانِ شهر آزاد را به عنوان یک نسخه سورئال از واقعیتِ ما زنده می‌کند .حال این سه هنرمند در فیلم "مرد آزاد(Free Guy)" ، نمونه‌‌ای سرگرم کننده و جذاب را خلق کرده‌اند که با نقش آفرینی رایان رینولدز در کشاکش بین نقشی اکشن و کمدی قرار دارد.

در فیلمِ "مرد آزاد Free Guy" یک شخصیت NPC به نام Guy (رایان رینولدز) حضوردارد ، که با بهترین دوستش Buddy (لیل هاوری) در یک بانک کار می‌کند . در این فیلم به جای اقتباس از یک بازی ویدیویی خاص ، داستانی جدید را روایت می‌کند که اتفاقاً سبک آن در دنیای بازی‌های ویدئوییِ امروزی جا افتاده است. این بدان معناست که فیلمنامۀ لیبرمن و پن از هرگونه تحمیل محدودیت‌ها و رعایت چهارچوب داستانی آزاد است و هرآنچه که دل تنگشان بخواهد ، خواهند گفت . شاید به طور شگفت انگیزی ، آنها داستانی را درباره عشق و ارادۀ آزاد انتخاب کردند ، که با دنیای بازی‌های ویدئویی Free Guy به طور یکپارچه ترکیب می‌شود. در حالی که بازی‌های به سبک شهرآزاد و البته روشی که لوی در این فیلم ارائه می‌دهد بر مرزهای خیال است، اما در اعماق این فیلم ، قلب داستان فیلم "مرد آزاد (Free Guy)" است که آن را زمینی و واقعی نگه می‌دارد ، زیرا شخصیت‌های آن با مبارزه‌های انسانی در مورد معنای زندگی و عشق دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیلم تعادل کاملی میان سبکِ کمدی ، کمدی - اکشن و لحظات جدی ایجاد نموده تا فیلم "مرد آزاد (Free Guy)"را به یک تجربه کامل و سرگرم کننده تبدیل کند. در قلب این تجربه ، رینولدز قرار دارد ، که نقش گای را با ترکیبی از کاریزما ، خوش بینی، هوشیاری و در مرز با ساده لوحی بازی می‌کند. رینولدز در نقش‌های گذشته ، مهارتِ ایجاد تعادل میان حس شوخ طبعی و شخصیت جنگجو و جدی را در فیلم‌های خود نشان داده‌است. برای نمونه در فیلم‌های دِدپول (Deadpool)، محافظ یک آدم کش (The Hitman's Bodyguard) ، شش زیرزمینی (Six Underground) و اگرچه بسیاری از آن شخصیت‌ها نسخه مشابه یکدیگر را در فیلمنامه‌های مختلف احساس می‌کنند. در این فیلم نیز شخصیت گای از این قاعده مستثنی نیست ، و در این سناریو نیز خوب از کار درآمده ، زیرا توانایی ذاتی رینولدز به خوبی با فیلمنامه و شخصیت او مطابقت دارد. این موضوع زمانی که در ادامه با بازیگران ستارۀ دیگر مانند  جودی کامر (Jodie Comer) و تایکا وایتیتی (Taika Waititi) احاطه می‌گردد ، بسیار کمک می‌نماید . اما سخن از جودی کامر به میان آمد و به جا است که اشاره گردد ، او بازیگر خارق‌العاده‌ای است که تمام مهارت و توان خود را روی نقش میلی (Millie ) و کاراکتر نقش آفرین بازی ویدئویی متمرکز نموده تا در شخصیت‌هایی که خود خلق نموده عمق ایجاد نماید. در حالی که با مشاهدۀ وایتیتی ، به عنوان شخصیت عجیب و غریب و منفی فیلم که تماشاگران دوست دارند از آن متنفر باشند ، می‌توان لذت برد. 

اما به این سه نفر ، باید نقش‌های مکمل این فیلم را نیز اضافه نمود، لیل رل هاوری (Howery) ، اوتکرش امبدکار(Ambudkar) و جو کیری (Keery) که تمامی آن‌ها نقش‌های خود را به گرمی هرچه تمام‌تر ایفا می‌کنند تا در کنار بازیگران اصلی فیلم تا عمق و طنز را برای فیلم مرد آزاد (Free Guy) به ارمغان بیاورند.

در فیلم مرد آزاد (Free Guy) زمانی که در تلاش است جهان بزرگتر و تأثیر گای را در خارج از Free City و Soonami به تصویر بکشد ، جایی که فیلم با نشان دادن بازیکن‌های دنیای آنلاین  و افراد مختلف در مورد وضعیت موجود اظهار نظر می‌کنند. اگرچه این بخش‌ها به نظر می‌رسد واقعی به نظر برسند ، اما تمام این سکانس‌ها بیشتر از آنکه تماشاگران را در دنیای Free Guy مجذوب کنند ، آنها را از فیلم خارج می‌کند. از نقطه نظر داستان ، آنها برای تنظیم ساختار فیلم ضروری هستند ، اما گنجاندن استریمرها به ویژه، بیشتر مشابه سرویس‌های هواداری بازی است و در نتیجه تا حدودی ناخوشایند است.

در نهایت ، اگرچه فیلم "مردآزاد(Free Guy)" یکی از خلاقانه‌ترین ، صمیمی‌ترین و شاید از بهترین فیلم - بازی‌های ویدئویی است ، اما فیلم آنقدر در گونۀ خود نو و اوریجینال است که مخاطب می‌تواند از تماشای آن لذت ببرد. برای لذت بردن از داستانی که لوی ، لیبرمن ، پن و رینولدز تعریف می‌کنند ، نیازی به داشتن اطلاعات عمیق در مورد بازی‌های ویدئویی نیست .

 

ثبت نظر

ارسال