دانیل لیبسکیند

دانیل لیبسکیند

دانیل لیبسکیند ، معمار شناخته شدۀ جهانی و خبره در طراحی شهری که از توانایی های او به زنده کردن رخدادهای فرهنگی در آثار خود می توان اشاره کرد ، مهندسی بلندآوازه و آشنا به هنرهای موسیقی ، ادبیات و شعر و فلسفه می باشد . لیبسکیند در تمامی آثار خود از عناصری با انگیزۀ خلقِ سبک و طرحی پرطنین ، واحد و ماندگار بهره جسته و قدم بر می دارد . از ویژگی های او ، به ارائۀ ایده های پیچیده و طرح های توام با احساس می توان اشاره کرد .

یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 2:12
مهندس اردوان سیف بهزاد
 
نام : Daniel Libskind

محل تولد : لهستان

سال تولد : ۱۹۴۶

محل سکونت : نیویورک - آمریکا

پیشه : مهندس آرشیتکت

نام شرکت : Studio Daniel Libeskind

آدرس سایت : Daniel-Libeskind.com
 



* مقدمه :



مهندسی بلندآوازه و آشنا به هنرهای موسیقی ، ادبیات و شعر و فلسفه می باشد . لیبسکیند در تمامی آثار خود از عناصری با انگیزۀ خلقِ سبک و طرحی پرطنین ، واحد و ماندگار بهره جسته و قدم بر می دارد . از ویژگی های او ، به ارائۀ ایده های پیچیده و طرح های توام با احساس می توان اشاره کرد .

زندگینامه :

دنیل لیبسکیند در سال ۱۹۴۶ در کشور لهستان متولد شد ، در دوران نوجوانی به آمریکا مهاجرت کرد و با خانوادۀ خود در شهر برانکس[۱] مستقر گردید . دانیل بعنوان فرزند دوم خانواده ، به فراگیری ساز آکوردیون پرداخت و به سرعت به یکی از نوازندگان خبره تبدیل گشت و در کنار پرلمان [۲]، ویولونیست بزرگ به اجرای برنامه پرداخت در تلویزیون پرداخت و سپس موفق به گرفتن بورسیه گردید و سرانجام موسیقی را با هدف تحصیل در رشتۀ معماری کنار گذاشت . او مدارک تخصصی خود را در رشته معماری از Cooper Union در سال ۱۹۷۰ و دکترای خود در رشته تاریخ معماری از دانشگاه اسکس (Essex University In England) انگلستان به سال ۱۹۷۲ به پایان رساند و بین سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ در آکادمی هنر میشیگان[۳] به تدریس پرداخت . در سال ۱۹۶۸ دوره ای مختصر زیر نظر ریچارد میر [۴] معمار آن زمان نیز دوره دید.

وی پس از مهاجرت به آمریکا ،همزمان با تحصیل ، در چاپخانه پدر خود واقع در منهتن نیز مشغول به کار بود و در آن دوران شاهد ساخت برج های دوقلوی قدیمی بود و همین جرقه ها برای او کافی بود تا مسیر میل و علاقۀ وی مشخص گردد . او پس از اخذ اقامت آمریکا با همسرش نینا آشنا شد و سفر به سراسر آمریکا و مشاهده آثار فرانک لوید رایت (frank Lloyd Wright)بزرگترین معمار تاریخ آمریکا را جایگزین سفر ماه عسل خود کرد .







* زندگینامه کاری دنیل لیبسکیند :



لیبسکیند امروزه ، با اصلیت آمریکایی- لهستانی ، بعنوان هنرمند ، مهندس معمار ، استاد دانشگاه ، طراح صحنه مشغول به کار است و آتلیۀ خود را درسال ۱۹۸۹ به کمک همسر خود نینا به عنوان رییس بخش طراحی بنیان گذاشت . لیبسکیند کار خود را در سال ۱۹۸۰ در شهر میلان آغاز کرد و جالب است بدانید که لیبسکیند در سن ۵۲ سالگی اولین ساختمان خود را با نام فلیکس نوسبائوم [۵]در سال ۱۹۹۸ اجرا کرد و جالب تر مورد هجوم شدید منتقدان قرار گرفتن طرح وی بود .

در سال ۱۹۸۷ لیبسکیند ، اولین رقابت طراحی معماری خود را ، با طرح خانه سازی در برلین غربی برنده شد که مصادف با سقوط دیوار برلین و درنتیجه منتفی شدن اجرای آن گشت . لیبسکیند در آغاز دوران حرفه ای خود موفق به برنده شدن هر چهار رقابت اولی بود که در آنها شرکت کرده بود و در سال ۱۹۸۹ موفق به تصاحب جایزۀ مسابقات جهانی معماری بابت طراحی موزۀ یهودِ برلین شد . او با مهاجرت به برلین بیش از یک دهه از عمر خود را صرف به اتمام رساندن طرح تاثیر گذار خود روی موزه کرد و از اینجا بود که ماموریت وی در طراحی های مجموعه هایی بی نظیر آغاز گشت ، که به موزه هنرهای دنور ، موزه فلیکس[۵] در اسنابروک[۶] ، موزه جنگ های سلطنتی در منچستر ، موزۀ هنرهای معاصر یهود در سان فرانسیسکو ، موزه سلطنتی انتاریو ، موزه تاریخ نظامی درسدن [۷] در آلمان ، می توان اشاره کرد .

شرکت لیبسکیند پس از مهاجرت دانیل به نیویورک درگیر طراحی های مجموعه های تجاری هم شد ، وست ساید [۸] در برن [۹]، مجتمع کریستال درلاس وگاس ، کو-بوگن [۱۰] در شهر دوسلدورف و مجتمع های مسکونی در بوسان ، ورشو ، سنگاپور،تورنتو ، فیلیپین وبرزیل از جمله آثار این معمار بزرگ بوده است .

در سال ۲۰۰۳ استودیوی لیبسکیند موفق به پیروزی در یک رقابت تاریخی دیگر گردید . با طراحی نقشۀ اصلی بازسازی برج تجارت جهانی در منهتن ، که لیبسکیند در این پروژه علاوه بر طراحی آسمان خراشی با ارتفاع ۵۴۱ متر ، پیشنهاد خود را با موضوعِ موزۀ یادبود و زیرزمینی کشته شدگان حمله تروریستی یازدهم سپتامبر، ایستگاه مرکزی حمل و نقل ، طراحی برج تجارت جهانی چهار [۱۱] ارائه داد که امروزه و پس از اجرا عظمت واقعی طرح این نابغه معماری درک می گردد .

در سال ۲۰۱۲ مهندس لیبسکیند ، در شهر میلان شعبه ای از شرکت خود را با هدف گسترش فعالیت خود در زمینه صنعتی و تولید و طراحی داخلی افتتاح کرد .







* پروژه های در دست اجرای دنیل لیبسکیند : 

 
در آپریل ۲۰۱۶ ، لیبسکیند از طرح خود برای پروژۀ جدیدی در عراق پرده برداری کرد . این بنا با کاربری موزه و نشانه های خاص معماری لیبسکیند یا باصطلاح امضای خود لیبسکیند ، به عنوان اولین موزۀ هنری در اربیل و با درونمایه فرهنگ و هنر کردهای کردستان عراق می باشد.
لیبسکیند علاوه بر ادارۀ شرکت و اجرای پروژه های معماری خود ، در دانشگاه های معماری در حال تدریس و سخن گفتن از هنرمعماری است و امروزه سبک و ایده های وی موضوعِ صحبت بسیاری از مجامع و نمایشگاه های بین المللی است و بسیاری از زمینه های گسترش شهرها و فرهنگشان از سبک لیبسکیند الهام گرفته است .

لیبسکیند در حال حاضر بهمراه همسر خود در شهر نیویورک آمریکا زندگی می کند .

تصویر زیر مربوط به طراحی پروژۀ وی در اربیل عراق است .



 

پانویس
[۱]- Bronx
[۲]- Itzhak Perlman
[۳]- Cranbook Academi Of Art in Bloomfield Hills , Michigan
[۴]- Richard Meier
[۵]- Felix Nussbaum Haus
[۶]- Osnabrück
[۷]- Dresden
[۸]- Westside
[۹]- Bern
[۱۰]- Ko-Bogen
[۱۱]- Four Office Tower Or Four World Trade Center
منابع :libeskind.com - Britannica Encyclopedia

ثبت نظر

ارسال